Leefloon ocmw als zwangere samenwonende minderjarige?

Sandy1995
Topic Starter

Leefloon ocmw als zwangere samenwonende minderjarige?

#1 , 10 apr 2012 17:48

Ik ben een meisje van 16 en heb een vriend van 27. We hebben beiden nu al een grote kinderwens dus moest er ooit een ongelukje gebeuren zouden we het kindje zeker houden. Het enige probleem dan zou het financiële zijn. Nu heb ik ergens gelezen dat zwangere minderjarigen of minderjarigen die een kind hebben recht hebben op een leefloon van het ocmw. Nu vraag ik mij af of ik hier ook recht op zou hebben als ik officieel bij mijn vriend zou gaan wonen. Het loon van mijn vriend bedraagt €1250 netto per maand en is dus zeker niet genoeg om mij en een kind te onderhouden. Zou ik recht hebben op een leefloon als ik met hem ga samenwonen of heb ik hier geen recht op omdat mijn vriend een job heeft en geld binnen brengt? En als ik hier recht op zou hebben, hoeveel bedraagt mijn leefloon dan? Heb het probleem gezien bij een vriendin en weet graag wat mijn mogelijkheden zouden zijn moest ik ooit in deze situatie belanden.
Laatst gewijzigd door Sandy1995 op 10 apr 2012 19:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 10 apr 2012 18:05

Doelbewust kinderen gaan baren op kosten van de gemeenschap? Mooi is dat!

Als uw vriend een netto inkomen heeft van 1350 EUR en u vormt met hem een gezin dan is het uitgesloten dat u een leefloon krijgt. Het zou trouwens een belediging zijn voor al de jonge koppels die beiden de handen uit de mouwen steken.
Al eens aan werken gedacht? Zelfredzaamheid lijkt meer en meer een onbeminde deugd te worden....

Nog beter: Gelet op de jeugdige leeftijd zou het beter zijn je voortplantingsdrift uit te stellen en te beheersen en een geschikte, toekomstgerichte opleiding te volgen i.p.v. levenslang misbruik te maken van de hangmatten van de sociale zekerheid.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Sandy1995
Topic Starter

#3 , 10 apr 2012 19:04

Denk dat ik me een beetje verkeerd hebt uitgedrukt. Het is niet zo dat we doelbewust voor kinderen zouden gaan op dit moment, zou ook redelijk dom zijn omwille van mijn zware studies. Maar ik heb een vriendin gehad die steeds veilige seks had maar toch zwanger is geworden. Moest dit bij ons gebeuren weet ik liever wat mijn mogelijkheden zijn aangezien het uitgesloten zou zijn om het kind weg te laten halen omwille van de grote kinderwens die we beiden hebben. Werken in de vorm van een vakantiejob zou ik zeker zien zitten als ik de mogelijkheid had. Dit wordt voor mij echter moeilijk omwille van mijn gezondheid (Dubbele hernia + 2 zwaar misvormde tussenwervelschijven in de rug). Lang wachten met kinderen is hierdoor ook uitgesloten (hoe ouder hoe belastender voor de rug).

Nogmaals : Het is zeker niet de bedoeling om nu doelbewust aan kinderen te beginnen, maar moest er toch een ongelukje gebeuren (pil of condoom zijn nooit 100% veilig) weet ik graag wat mijn mogelijkheden zijn.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 apr 2012 19:10

16-jarige ..... welke zware studies???

Sandy1995
Topic Starter

#5 , 10 apr 2012 19:13

Latijn-Wiskunde, met mijn gezondheidsproblemen mis ik jaarlijks toch wel een paar weken/maanden en is het dus ook niet simpel om mijn school bij te houden..

Franciscus

#6 , 10 apr 2012 19:15

Ga eens praten met de sociale dienst van het ocmw

roharro

#7 , 10 apr 2012 19:20

[quote="Sandy1995"]Latijn-Wiskunde, met mijn gezondheidsproblemen mis ik jaarlijks toch wel een paar weken/maanden en is het dus ook niet simpel om mijn school bij te houden..[/quote
Gedraag u dan ook als 16-jarige en probeer niet u vanuit de kakstoel rechtstreeks in het volwassenenleven te storten!
Waar zitten uw ouders? Die hebben hier ook een verantwoordelijkheid.....
Laatst gewijzigd door roharro op 10 apr 2012 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Sandy1995
Topic Starter

#8 , 10 apr 2012 19:20

Ga eens praten met de sociale dienst van het ocmw
Goh, vindt ik momenteel niet echt nodig aangezien ik momenteel niet in die situatie zit en ook niet van plan ben in deze situatie terecht te komen. Was eigenlijk gewoon een vraag uit interesse.

Franciscus

#9 , 10 apr 2012 19:22

Wel als je de info gaat vragen dan weet je wat mogelijk is.
Zo geeft het OCMW vb ook studieleningen

Sandy1995
Topic Starter

#10 , 10 apr 2012 19:23

Latijn-Wiskunde, met mijn gezondheidsproblemen mis ik jaarlijks toch wel een paar weken/maanden en is het dus ook niet simpel om mijn school bij te houden..[/quote
Gedraag u dan ook als 16-jarige en probeer niet u vanuit de kakstoel rechtstreeks in het volwassenenleven te storten!
Waar zitten uw ouders? Die hebben hier ook een verantwoordelijkheid.....
Ik zeg het nog eens, ik ga niet doelbewust voor kinderen voor ik ben afgestudeerd. Was gewoon een vraag uit interesse.

wanton

#11 , 10 apr 2012 19:45

Sandy ,
het leefloon van een koppel met kind bedraagt momentel 1047 € per maand. Indien uw vriend meer verdient zal er dus niets van een leefloon bij zijn voor u.
Probeer uw studies af te maken en maak nog iets van uw jong leven!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sandy1995
Topic Starter

#12 , 10 apr 2012 19:52

Sandy ,
het leefloon van een koppel met kind bedraagt momentel 1047 € per maand. Indien uw vriend meer verdient zal er dus niets van een leefloon bij zijn voor u.
Probeer uw studies af te maken en maak nog iets van uw jong leven!
Dat is zeker de bedoeling :) Vroeg het gewoon uit interesse, als je de situatie van dichtbij hebt gezien wekt het gewoon je interesse naar de mogelijkheden die er zijn :)

Gebruiker21

#13 , 11 apr 2012 13:33

Sandy, je krijgt hier nogal "botte" reacties, maar ze bevatten wel een kern van waarheid. Ik ben zelf een jaartje vader, en geloof me: het is niet allemaal rozgeur en maneschijn! Ik zie het ventje doodgraag, maar als hij bijvoorbeeld ziek is, slaap je enkele nachten niet (en je partner ook niet) deftig, terwijl je wel elke ochtend naar het werk moet vertrekken. Nadat je de kleine nog bij je ouders of schoonouders afgezet hebt, uiteraard, want als hij ziek is, mag hij niet naar de opvang. Weet je verder wat zo'n baby kost? Kleertjes, eten, speelgoed? Om dan nog maar de kosten van de opvang niet te vergeten als jullie met twee zouden gaan werken. Dit zijn letterlijk honderden euro's per maand, die zo'n baby kost, hé! Kunnen jullie dat financiëel aan?

Sorry, maar met het loon van je vriend alleen, ga je héél erg moeilijk rond komen en kan je het kind geen rooskleurige toekomst garanderen. Een kinderwens is één ding, een verantwoordelijkheidsgevoel naar dat kind toe is iets anders! Ik heb de indruk dat het eerste er wel is, maar het tweede nog serieus ontbreekt!

Een ongelukje kan altijd gebeuren, maar als je bijvoorbeeld de pil neemt op een manier zoals het hoort, is de kans dat je zwanger wordt wel héél en héél erg klein!

Zoals anderen hier al zegden: maak uw studies af, ga eerste nog iets bijstuderen (ondertussen heb je tijd om zeker te zijn van je relatie. Ik ben ondertussen 6 jaar samen met mijn vriendin, en we hebben één zoontje en zien elkaar nog steeds doodgraag, maar zelfs wij durven niet zeggen dat dit voor eeuwig en altijd is.), zoek ook en job en overweeg daarna om aan kinderen te beginnen. Het is niet wat JIJ wil wat belangrijk is, het is wat je het kind kan geven eens het er is! En onthou goed: die kleine, lieve baby, kan een irritant luidruchtig ding worden dat je nachtenlang wakker houdt en je soms tot wanhoop drijft. Ook al zie je dat kindje zo graag, soms zal je willen dat je het niet in huis hebt. Vergeet het maar dat uw studies te combineren zijn met een baby, als je er zelf alle zorg moet voor voorzien. Enkel héél veel steun van je partner, ouders of schoonouders zullen in zo'n geval kunnen zorgen dat je nog min of meer op een deftige manier je studies kan afmaken. Bezint dus voor ge begint!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

delady

#14 , 11 apr 2012 22:07

ik "mis" hier de "visie" van de ouders van de 16-jarige over het dolverliefde koppel en als het zou mislopen, staan jullie ouders niet klaar bij "een ongelukje" of wordt de relatie niet goed gekeurd?

Gebruiker21

#15 , 12 apr 2012 07:42

ik "mis" hier de "visie" van de ouders van de 16-jarige over het dolverliefde koppel en als het zou mislopen, staan jullie ouders niet klaar bij "een ongelukje" of wordt de relatie niet goed gekeurd?
Inderdaad een belangrijke factor. Zoals ik al zei: als je een baby en studies wil kunnen combineren, is de steun van ouders en schoonouders broodnodig. Alleen redt je dat nooit. Tenzij je partner het overgrote deel van de zorgen voor de baby op zich neemt. Ik merk dit nu ook: zowat al je vrije tijd (voor en na de werkuren + weekends) worden besteed aan de kleine. Daarbij nog eens blokken of papers schrijven 's avonds, zou ik helemaal niet zien zitten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”