Schoolpremie opgenomen in kinderbijslag

inne
Topic Starter

Schoolpremie opgenomen in kinderbijslag

#1 , 21 feb 2008 14:08

Lieve mensen,

Ik en mijn ex-man hebben een dochtertje van 9 jaar. Er was na de echtscheiding in 2005 afgesproken dat het kind één week bij hem en één week bij mij zou zijn. Omdat mijn ex-man af en toe in het weekend zou werken, zou het kind zo af en toe wat meer bij mij zijn.

In de praktijk gaat mijn ex ELK weekend werken waardoor het kind nu eigenlijk 9 dagen bij mij is en 5 dagen bij hem. Ik heb nooit alimentatie gevraagd hiervoor en we zijn steeds goed overeengekomen dat we elk de helft betaalden.

Ik krijg de kinderbijslag en hierin zit sinds kort een schoolpremie van 51 euro. Mijn ex wil daar nu ook de helft van. Als hij dit krijgt,ga ik bijkomende alimentatie eisen omdat het kind nu meer bij mij is dan afgesproken.

Mijn vraag is echter: Die schoolpremie, die in de kinderbijslag zit!, komt die volledig mij toe als deel van de kinderbijslag of heeft hij in principe toch recht op de helft daarvan??

En via welke wetsbepalingen is dit geregeld zodat ik hem daar op kan wijzen.

Bedankt voor het juiste antwoord hierop!

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
inne
Topic Starter

#2 , 25 feb 2008 14:32

Niemand aub?

Dank bij voorbaat.

j.demoor

#3 , 27 feb 2008 15:40

“Art.50quinquies.De bedragen opgenomen in de artikelen 40 en 50bis worden verhoogd met een jaarlijkse bijslag van :1° 44,40 euro voor een kind dat minstens 5 jaar oud is op 31 december van het burgerlijk jaar voorafgaand aan het burgerlijk jaar in de loop waarvan deze jaarlijkse bijslag verschuldigd is en op deze datum nog niet de leeftijd heeft bereikt van 11 jaar;2° 62,16 euro voor een kind dat minstens 11 jaar oud is op 31 december van het burgerlijk jaar dat voorafgaat aan het burgerlijk jaar in de loop waarvan deze jaarlijkse bijslag verschuldigd is en op deze datum nog niet de leeftijd heeft bereikt van 17 jaar.De bedragen bedoeld in het eerste lid worden verhoogd bij de toekenning van de kinderbijslag die betrekking heeft op de maand juli...”(19 DECEMBER 1939. _ Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).

Voornoemde bedragen dienen geïndexeerd.Art.50quinquies = zogenaamde ‘schoolpremie’ IS dus KINDERBIJSLAG en komt derhalve toe aan degene aan wie de kinderbijslag toekomt.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

inne
Topic Starter

#4 , 28 feb 2008 09:27

Hartelijk dank mijnheer of mevrouw Demoor voor het duidelijke antwoord!

Terug naar “Andere”