tegemoetkoming. houden of kwijtspelen?

quiria
Topic Starter

tegemoetkoming. houden of kwijtspelen?

#1 , 02 okt 2008 13:04

hallo iedereen, kan iemand me helpen met volgende vraag.
Mijn moeder is 52 jaar en is zwaar gehandicapt. ze zit in de categorie van 17-18 punten. Ze krijgt maandelijks een tegemoetkoming van ongeveer 350 euro. Nu is haar echtgenoot gestorven. hij was al met pensioen en nu zal de pensioendienst uitrekenen hoeveel overlevingspensioen ze zal krijgen. vervalt hiermee haar uitkering of niet? Ik heb al een paar keer gebeld naar FOD soc zekerheid en ik heb al 3 keer een ander antwoord gekregen. Ze zit nu ook in een rusthuis dus het is wel belangrijk om te weten wat ze zal krijgen. Aangezien iedere dienst nogal wat tijd nodig heeft zullen we waarschijnlijk genoodzaakt zijn om nog naar het OCMW te stappen.
bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 03 okt 2008 16:52

“Art.7.§ 1. De in artikel 1 bedoelde tegemoetkomingen kunnen enkel toegekend worden indien het bedrag van het inkomen van de persoon met een handicap en het bedrag van het inkomen van de persoon met wie hij een huishouden vormt, het in artikel 6 bedoelde bedrag van de tegemoetkomingen niet overschrijdt. De Koning* bepaalt, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, wat moet worden verstaan onder ‘inkomen’ en door wie, volgens welke criteria en op welke wijze het bedrag ervan moet worden bepaald.”(27 FEBRUARI 1987. - Wet betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap).

* Zie daartoe art.8-10 van 6 JULI 1987. - Koninklijk besluit betreffende de inkomensvervangende tegemoetkoming en de integratietegemoetkoming.

Het overlevingspensioen van uw moeder zal geringer zijn dan de vroegere gezamenlijke inkomsten van uw ouders,zodat de gehandicaptenuitkering van moeder zeker niet verminderen zal.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”