Verhoogde tegemoetkoming

josi
Topic Starter

Verhoogde tegemoetkoming

#1 , 21 nov 2008 10:46

Geachte,
Na het overlijden van mijn echtgenoot in 2000 heb ik het wigw statuut gekregen.Sinds 2002 krijg ik een invaliditeitsuitkering.Indien ik juist geinformeerd ben heb ik recht op verhoogde tegemoetkoming van sinds ik weduwe ben.Nu ontvang ik een brief van de mutualiteit waarin staat dat ik van 01/01/2004 tot 06/03/2005 ingeschreven stond als mindervalide zonder verhoogde tussenkomst en daarom nu achterstallige bijdragen moet betalen.
Ik heb steeds een minimum inkomen gehad en had in die periode ook een wigw kaart.
De mutualiteit geeft me geen bijkomende uitleg.
Graag had ik hier dan info gekregen.
Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 23 nov 2008 11:31

1 APRIL 2007. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden voor de toekenning van de verhoogde verzekeringstegemoetkoming, bedoeld in artikel 37, §§ 1 en 19, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, en tot invoering van het OMNIO-statuut.

Dit Omnio-statuut vervangt sedertdien het WIGW-statuut en art.37 G.V.U-Wet heeft enkel betrekking op geneeskundige verstrekkingen doch niet op uitkeringen.

“Art.134.De in artikel 32, eerste lid, 15° van de gecoördineerde wet bedoelde gerechtigde is een trimestriële bijdrage verschuldigd van 508,53 EUR...Het in het eerste lid bedoelde bedrag wordt verminderd tot 254,26 EUR wanneer de gerechtigde het bewijs levert dat het totaal jaarlijks bedrag van de inkomsten van zijn gezin, vastgesteld overeenkomstig het bepaalde in artikel 24 van het koninklijk besluit van 1 april 2007...lager is dan 25 285,14 EUR Het zoëven genoemde bedrag van 25 285,14 EUR, dat gekoppeld is aan het spilindexcijfer 103,14 (basis 1996 = 100), wordt aangepast aan de evolutie van de spilindex van de consumptieprijzen...Het in het eerste lid bedoelde bedrag wordt verminderd tot 43,11 EUR wanneer de gerechtigde het bewijs levert dat het totaal jaarlijks bedrag van de inkomsten van zijn gezin, vastgesteld overeenkomstig het bepaalde in artikel 24 van het voornoemde koninklijk besluit van 1 april 2007, lager is dan het bedrag bedoeld in artikel 17, van hetzelfde besluit.(3 juli 1996. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994).

Indexering : 103,14=1,02^66 => 1,02^76/1,02^66 = 1,02^10 = 1,2189(=getal waarmee voornoemde bedragen dienen vermenigvuldigd).

Uw inkomsten dienen getoetst aan voornoemde geïndexeerde bedragen om uw rechten inzake BIJDRAGEN te bepalen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

josi
Topic Starter

#3 , 26 nov 2008 13:34

Bedankt voor de uitleg,dus als ik het goed begrijp blijft het recht op die verhoogde tegemoetkoming zolang het inkomen,gezinssituatie en invaliditeit hetzelfde blijft.Het gaat maar om een klein bedrag van bijdragen maar snapte niet goed hoe ik een jaar niet meer recht zou hebben terwijl alles hetzelfde is gebleven.

Reclame

Terug naar “Andere”