Foutief loonbeslag

spanie42
Topic Starter

Foutief loonbeslag

#1 , 18 feb 2009 08:50

Mijn wergever is sedert januari 2009 aangesloten bij een nieuw sociaal sekretariaat. Voorheen Sexurex, nu sdworx.
Zowat 12 jaar geleden had ik een loonbeslag (belastingen) maar het verschuldigde bedrag is ondertussen al heel lang volledig voldaan.
Nu heeft het nieuwe sociaal secretariaat een fout gemaakt en terug (ten onrechte) het oude loonbeslag ingehouden (€ 277) van mijn loon (januari 2009). Heb hierover direct contact opgenomen met sdworks, maar dit sociaal secretariaat wil mij géén verdere inlichtingen hierover geven: "wij beantwoorden geen rechtstreekse vragen van werknemers" was hun antwoord via mail !
Mijn werkgever heeft dan maar contact opgenomen (er waren nog heel wat andere fouten van verschillende collega's). Het (uitermate korte) antwoord was het volgende: "De handlichting is ondertussen binnen. Zullen het in 02/2009 terugtrekken als wij dat bedrag terugkrijgen".
Noch mijn werkgever noch ikzelf begrijpen hier verder iets van !
Het sociaal secretariaat maakt een administratieve fout en voor mij is het geld waarschijnlijk verloren. Ik weet zelfs niet eens naar waar de ingehouden som is gegaan. En wat als men i.v.m. het loon voor februari terug een inhouding mocht doen ? Is een sociaal secretariaat niet aansprakelijk voor gemaakte fouten ? Wat kan ik (of mijn werkgever) doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 19 feb 2009 10:36

“Art.10.Voor het loon is van rechtswege rente verschuldigd met ingang van het tijdstip waarop het eisbaar was...Art.23.Op het loon van de werknemer mogen alleen in mindering worden gebracht...“(Loonbeschermingswet 12 april 1965).

Uiteraard kan geen beslag dat reeds opgeheven was in mindering gebracht worden.

“Art.42.Onverminderd de artikelen 269 tot 274 van het Strafwetboek, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot een maand en met geldboete van 26 tot 500 frank of met een van die straffen alleen:1° de werkgever,zijn aangestelden of lasthebbers die zich schuldig hebben gemaakt aan overtreding van de artikelen...23...”(Loonbeschermingswet).

Maan zo nodig uw werkgever aangetekend aan deze wetsbepaling onverkort in acht te nemen. Geeft hij hieraan geen afdoende gevolg binnen een door u daarin gestelde redelijke termijn leg dan klacht neer bij Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552 en /of maak de zaak aanhangig bij de Arbeidsrechtbank.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

spanie42
Topic Starter

#3 , 19 feb 2009 12:01

Hartelijke dank voor de reactie.
Is er soms een rechtstreekse link zodat ik het artikel 23 van de loonbeschermingswet integraal kan nalezen, waarin ik kan verwijzen in mijn aangetekend schrijven.
Ik stel me nog steeds de vraag: is de werkgever in fout of het sociaal secretariaat ?

Reclame

j.demoor

#4 , 20 feb 2009 09:41

Waar u de geciteerde wetgeving kan vinden is vermeld onderaan elk van mijn berichten.
Het sociaal secretariaat is een aannemer van werk van uw werkgever en tegenover u een ‘vreemde’.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”