Is scan ziekenhuis gewettigde afwezigheid?

inne
Topic Starter

Is scan ziekenhuis gewettigde afwezigheid?

#1 , 12 mar 2010 09:47

Hallo,

Ik werk als bediende in een klein) informaticabedrijf.
Vorige week moest ik voor een scan naar het ziekenhuis waardoor ik pas 3 uur later op het werk kon zijn. Ik heb de werkgever hiervan op voorhand verwittigd (mondeling, dit was ok).
Ik heb een attest van het ziekenhuis meteen bij mijn terugkomst afgegeven bij de werkgever.

Nu zegt de werkgever: "wanneer kan je die uren inhalen?"
Ik ga er echter vanuit dat dit een gewettigde afwezigheid is, net als een "gewone" ziekte. Is dit niet zo?
Anders had ik al beter een doktersbriefje ingediend!

Kan iemand mij zo snel mogelijk van antwoord dienen aub, liefst nog met een wettelijke basis?
Alvast héél hartelijk bedankt!

Mvg,

Inne

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 12 mar 2010 12:12

Nu zegt de werkgever: "wanneer kan je die uren inhalen?"
Ik ga er echter vanuit dat dit een gewettigde afwezigheid is, net als een "gewone" ziekte. Is dit niet zo?
toch niet hetzelfde als je ziek bent ben je arbeidsongeschikt en jij was arbeidsgechikt want het ging maar om een controle en eigenlijk moet je dergerlijke afspraken buiten je arbeidsuren plaatsen Het doktersattest bevestigt enkel dat de je gewettigd afwezig was, maar geeft je geen recht op loon . uw werkgever heeft dus gelijk

j.demoor

#3 , 13 mar 2010 10:34

“Art.31.§ 1. De onmogelijkheid voor de werknemer om zijn werk te verrichten ten gevolge van ziekte of ongeval, schorst de uitvoering van de overeenkomst...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Vorige week moest ik voor een scan naar het ziekenhuis’ houdt op zich niet de onmogelijkheid in voor de werknemer om zijn werk te verrichten ten gevolge van ziekte.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

WP002

#4 , 14 mar 2010 23:21

toch niet hetzelfde als je ziek bent ben je arbeidsongeschikt en jij was arbeidsgechikt want het ging maar om een controle en eigenlijk moet je dergerlijke afspraken buiten je arbeidsuren plaatsen
Niet alle afdelingen van alle ziekenhuizen zijn daar even soepel in. Op bepaalde afdelingen MOET je wel tijdens de werkuren komen omdat anders de afdeling in kwestie niet open is.

roharro

#5 , 15 mar 2010 00:07

toch niet hetzelfde als je ziek bent ben je arbeidsongeschikt en jij was arbeidsgechikt want het ging maar om een controle en eigenlijk moet je dergerlijke afspraken buiten je arbeidsuren plaatsen
Niet alle afdelingen van alle ziekenhuizen zijn daar even soepel in. Op bepaalde afdelingen MOET je wel tijdens de werkuren komen omdat anders de afdeling in kwestie niet open is.
Uiteraard. Maar daarom mag men nog niet zomaar buuitengewoon verlof eisen...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV

#6 , 20 mar 2010 09:01

telenet komt ook enkel tussen 8 & 19 uur voor installaties, dat geeft je ook niet het recht om thuis te blijven ;).

WP002

#7 , 27 mar 2010 22:06

Ik ben er nog niet zo volledig mee akkoord, hoor. Stel dat je inderdaad aan een slepende kwaal lijdt (een geblokkeerde zenuw bijv.) die je misschien niet verhindert om te werken maar waarvan je wel tegen de muren oploopt van de pijn. Wat doe je dan? Als je naar een ziekenhuis belt, en de dienst waar je dat soort onderzoeken kan ondergaan is maar open tijdens de kantooruren - ik ken zelfs diensten die bijv. maar van 10 tot 12 open zijn, dus het is dan komen of creperen. Leuk hoor!

xena

#8 , 28 mar 2010 22:50

Stel dat je inderdaad aan een slepende kwaal lijdt
ben jij een dokter ? stel dat da zo is kan je jouw eigen ziektebriefje schrijven !!!

JPV

#9 , 29 mar 2010 07:31

Ik ben er nog niet zo volledig mee akkoord, hoor. Stel dat je inderdaad aan een slepende kwaal lijdt (een geblokkeerde zenuw bijv.) die je misschien niet verhindert om te werken maar waarvan je wel tegen de muren oploopt van de pijn. Wat doe je dan? Als je naar een ziekenhuis belt, en de dienst waar je dat soort onderzoeken kan ondergaan is maar open tijdens de kantooruren - ik ken zelfs diensten die bijv. maar van 10 tot 12 open zijn, dus het is dan komen of creperen. Leuk hoor!
betaald verlof dient niet enkel om op vakantie te gaan, maar ook om andere zaken te regelen. Zoals een geblokkeerde zenuw.

Astrake

#10 , 30 mar 2010 19:36

Ofwel ben je gewettigd afwezig en worden de uren niet uitbetaald maar hoef je ze ook niet in te halen. Ofwel wordt je loon gewoon betaald en moet je ze wel inhalen. Ofwel neem je verlof voor de duur van je afwezigheid. Het zal er dus een beetje vanaf hangen of je baas je die uren al of niet gaat uitbetalen

Terug naar “Andere”