invaliditeitsuitkering echtgenote en verhuren huis

danco
Topic Starter

invaliditeitsuitkering echtgenote en verhuren huis

#1 , 27 nov 2007 20:47

Hi,

Onlangs hebben wij een ouder huis bijgekocht als investering voor de kinderen (bouwgrond).
Waar ik echter niet bij stilgestaan heb is het volgende :

Ik werk maar mijn echtgenote heeft door spijtige omstandigheden een invaliditeitsuitkering (+66%).

Wij hebben een eigen woning en zoals ik zei hebben we aan een mooie prijs een oudere woning bijgekocht.
Die mooie prijs verkregen we echter door het toestaan van een bewoningsrecht aan de vorige eigenaars voor een periode van 10 jaar.
De vorige eigenaars zullen ons maandelijks een bezettingsvergoeding betalen tijdens die 10 jaar.
Dit was voor ons haalbaar als investering voor de kinderen (bouwgrond als woning vervallen is)

Nu komt de vraag :
Aangezien dit een tweede woonst is en we een bezettingsvergoeding ontvangen (dus geen huurovereenkomst) : zal dit als inkomen voor mijn echtgenote gezien worden ?
Indien ja, heeft dit tot gevolg dat zij haar invaliditeitsuitkering zou kwijtraken.
Naar mijn weten is het kadastraal inkomen van de woning bepalend als inkomen en dus niet de bezettingsvergoeding.
En is dit een gezamenlijk inkomen voor het gezin en niet op persoon.

Maar ik heb er nooit bij stilgestaan of iemand met een invaliditeitsuitkering eigenlijk een woning mag verhuren.
Invaliditeitsuitkering krijgt zij van het ziekenfonds en gaat dus om een soort handicap.

Vraag dus : hebben wij onbewust haar invaliditeitsuitkering opgegeven?
Vraag 2 : dienen wij het ziekenfonds (betaler uitkering) hier aan te geven dat er een extra inkomen is bij het gezien (+extra uitgave aan hypotheek uiteraard) ?

Mijn vrouw heeft nu al de minimum uitkering.

Alvast bedankt voor elke respons.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
noonia

#2 , 06 apr 2010 17:42

ja dat wil ik ook weten

Reclame

Terug naar “Andere”