onterecht uitkeringen ontvangen

kattekop
Topic Starter

onterecht uitkeringen ontvangen

#1 , 12 aug 2010 12:48

Hallo
ik ben nieuw op dit forum, en weet eigenlijk niet zo goed of mijn onderwerp juist is geplaatst.
Wij zijn een jong gezin met een kindje, mijn man is gescheiden met 2 kinderen.
Nu reeds 7 jaar blijven wij financieel uitgemolken worden door mijn man zijn ex.
Vorige maand werd opnieuw een verhoging van onderhoudsgeld gevraagd, die ze kreeg omdat ze alleenstaand en werkloosheiduitkering krijgt. In praktijk woont ze eingelijk samen, maar ni wettelijk en werkt ze in he zwart.
Deze twee dingen kunnen bewjzen zo voor ons financieel veel kunnen schelen.
zijn er nog mensen die dergelijke situaties kennen, en hoe pak je dit aan om dergelijke praktijken aan te geven? Staan er ook straffen op dergelijke dingen?

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 12 aug 2010 12:56

Als je zwart werk weet kan je dat altijd aangeven bij de controleorganismen. (denk RVA, VDAB,RSZ, ...)

JPV

#3 , 12 aug 2010 13:14

Vorige maand werd opnieuw een verhoging van onderhoudsgeld gevraagd, die ze kreeg omdat ze alleenstaand en werkloosheiduitkering krijgt. In praktijk woont ze eingelijk samen, maar ni wettelijk en werkt ze in he zwart.
zijn er nog mensen die dergelijke situaties kennen, en hoe pak je dit aan om dergelijke praktijken aan te geven? Staan er ook straffen op dergelijke dingen?
Wat betreft verkeerde gezinssituatie: als ze in de praktijk samenwoont, kan je dit aangeven aan de RVA. Deze controleert dit en nodigt haar uit voor een verhoor. Op basis daarvan wordt er een bedrag teruggevorderd (teveel gekregen werkloosheidsuitkeringen) en kan ze een sanctie krijgen van (als ik het goed uit m'n hoofd ken) 4 weken tot 26 weken geen werkloosheidsuitkeringen, gedeeltelijk of volledig met uitstel of gewoon een verwittiging. Normaal gezien wordt men hiervoor niet naar de correctionele rechtbank gestuurd.

Wat betreft zwartwerk: bij betrapping op zwartwerk geldt eveneens een sanctie, afhankelijk van de situatie eventueel tot 52 weken. Dit kan je ook aangeven aan RVA, maar ook aan sociale inspectie (die dan de werkgever controleert). Standaard wordt dit (alvast in mijn regio) naar de rechtbank doorgestuurd om naast de administratieve sanctie ook een geldboete en/of gevangenisstraf uit te spreken.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 aug 2010 15:11

Maar als zwartwerk en samenwonen kunnen worden vastgesteld door die diensten, en ze dus minder uitkeringen krijgt, zal kattekop zeker meer onderhoudsgeld moeten betalen.

JPV

#5 , 12 aug 2010 15:18

Maar als zwartwerk en samenwonen kunnen worden vastgesteld door die diensten, en ze dus minder uitkeringen krijgt, zal kattekop zeker meer onderhoudsgeld moeten betalen.
tenzij het inkomen van de partner waarmee ze samenwoont in aanmerking kan genomen worden voor bepaling van het onderhoudsgeld (ben ik juridisch totaal niet op de hoogte). Ook is het verhogen van het onderhoudsgeld misschien voor een rechter geen optie indien men kan bewijzen dat de andere de voorbije jaren onterecht teveel onderhoudsgeld heeft betaald?

het probleem zal natuurlijk zijn om te bewijzen dat men VROEGER OOK al in het zwart werkte, de RVA kan natuurlijk enkel vaststellingen doen in het heden.

Mariette

#6 , 12 aug 2010 16:27

Krijgt ze onderhoudsgeld voor haarzelf? of krijgt ze onderhoudsgeld voor zijn twee kinderen?

Onderhoudsgeld voor kinderen is m.i. niet afhankelijk van het inkomen van de moeder.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 aug 2010 21:24

Een babbel met uw kwartierinspecteur en die met zijn collega waar zij woont en hij woont
Kan er worden veatgesteld dat er nog iemand woont.
Uw advocaat kan de gemeente aanschrijven waar zij woont en een woningonderzoek vragen loopt via de KwI.
Deze kan/zal dan ambtelijk persoon INSCHRIJVEN.
Dit gebeurt niet dikwijls maar het kan hoor.

Terug naar “Andere”