onderhoudsgeld ouders

kenan987
Topic Starter

onderhoudsgeld ouders

#1 , 10 jun 2009 20:34

3 jaar gelenden zijn mijn schoonouders naar Belgie gekomen buiten Europa.
3jaar geleden zouden de kinderen getekend hebben dat ze ten laste van hen zou zijn.
Nu wilt niemand van hen thuis opnemen: ze zeggen we hebben geen tijd of ontvluchten doodgewoon.
Mijn schoonmoeder is ook niet content want ze logeert telkens voor 3 maanden bij elke kind
Zij is gedomiscileerd bij de oudste dochter.
Ze wilt graag alleen wonen met haar man
Dus wilt ze tussenkomst vragen aan ocmw (leefloon)

Mijn vraag gaat ocmw het leefloongeld van de ocmw niet verhalen aan de kinderen aangzien ze 3 jaar geleden getekend hadden dat ze voor hun ouders gingen zorgen?
Denkt u dat ocmw leefloon gaat uitbetalen aan hen?
Gaat ocmw niet terugeisen het geld van de kinderen?
Wat kan ik er aan doen?

ik zelf zit krap bij kas heb maar 1400 euro loon

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 12 jun 2009 11:06

“Art.10...§2.De in § 1, eerste lid, 4° tot 7°, bedoelde vreemdelingen moeten het bewijs aanbrengen dat de vreemdeling die vervoegd wordt over voldoende huisvesting beschikt om het familielid of de familieleden, die gevraagd heeft of hebben om zich bij hem te komen voegen, te herbergen en over een ziektekostenverzekering beschikt die de risico's in België voor hem en zijn familieleden dekt...”(Vreemdelingenwet 15 december 1980).

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.98...§ 2. De kosten van de maatschappelijke dienstverlening worden eveneens krachtens een eigen recht door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn verhaald :...op de onderhoudsplichtigen van de begunstigde tot beloop van het bedrag waartoe zij gehouden zijn voor de verstrekte hulp...”(OCMW-Wet 8 juli 1976).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jun 2009 19:24

Ik denk niet dat het OCMW ook maar iets zal betalen.
Het juridisch statuut van betrokkene gaat vermoedelijk iets niet fedinitief zijn.
Bij weigering van onderhoud /borg zal de dienst vreemdelingenzaken wel de nodige conclusies trekken

Reclame

Terug naar “Andere”