springplank - kan ik vdab opleiding onderbreken of stopzetten?

kurpee
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

springplank - kan ik vdab opleiding onderbreken of stopzetten?

#1 , 01 mei 2025 03:05

Hallo,

sinds 22 mei 2024 ben ik geregistreerd als werkzoekende bij de VDAB. Ik was reeds actief als zelfstandige in bijberoep (geluidstechniek) en kon deze activiteit verderzetten onder het springplank statuut. Dit statuut loopt binnenkort, na 1 jaar af ( 21 mei 2025) waarna ik zelfstandige in hoofdberoep wordt en waarbij tegelijk mijn werkloosheidsuitkering wordt stopgezet, wat mij ook logisch lijkt.

Op 3 september start ik (via VDAB) een voltijdse, erkende beroepsopleiding podiumtechnicus die loopt tot eind juni. De lesdagen lopen gelijk met die van een klassiek schooljaar, behalve dat er soms ook lesdagen zijn in het weekend. Logisch, want dit is een opleiding in de eventsector en events gaan nu eenmaal (doorgaans) door buiten de klassieke 'kantooruren'.

Deze opleiding heb ik tot dusver keurig gevolgd en (zoals ook duidelijk was van bij het begin) heb ik altijd voorrang gegegeven aan de opleiding op dagen waar ik werk kreeg aangeboden ikv van mijn zelfstandige activiteit.

De financiële situatie is nu echter dermate dat ik in geldnood begin te komen. Ik krijg meer en meer aanbod waar ik momenteel niet kan op ingaan omwille van het feit dat de opleiding dus voorrang moet krijgen.

Zo wordt mij nu werk aangeboden voor een tour die start rond 11 mei, met een vijftal repetitie- en tourdata in mei en juni (tijdens de opleidingsdagen dus). Die tour loopt wel door tijdens de zomermaanden tot november. Dit zijn nog eens 15-tal dagen werk. Echter als ik de eerste data (de repetitie dagen) niet mee kan, dan kan ik ook niet mee met de rest van de tour (die dus na het aflopen van mijn opleiding vallen).

Als startende zelfstandige in hoofdberoep (wat ik dus vanaf 22 mei 2025 zal zijn) begint stilaan elke dag die ik niet kan werken (factureren) pijnlijk te worden. Dat ik bovenstaande tour zou moeten afslaan is voor mij financieel niet (meer) haalbaar. En dus zal ik die 5 dagen in mei en juni afwezig zijn in de les of men mij dit nu toestaat of niet. Ik vraag mij alleen af wat de repercussies zouden kunnen zijn vanuit VDAB of RVA. Absurd eigenlijk, want dit is het soort opdracht waarmee ik mijn activiteit verder kan opbouwen. Als ik deze zomer mis, dan kan ik gelijk een kruis maken over het werken als zelfstandig free-lancer.

Ik heb momenteel ook nog een losse opdracht aangeboden gekregen voor 1 dag werk op 6 mei. Maar aangezien die ook valt op een lesdag zou ik die ook moeten weigeren. Heb ik dus zelfs ook al gedaan, met veel pijn in het hart, omdat ik vrees dat mij dit anders zuur zou kunnen opbreken. De VDAB bemiddelaar heb ik nog niet kunnen bereiken (wegens verlof... blijkbaar heeft men ook veel verlof bij de VDAB) en bovendien verneem ik dat ze in een gelijkaardige situatie bij een medestudent ook geen toestemming heeft gegeven. Die medestudent zit wel niet ,zoals ik, in een springplank-statuut.

Voor mij voelt dit heel onlogisch en onrechtvaardig aan stilaan. Ik wil aan de slag, krijg daar ook de kans toe, maar ik moet en zal de lessen blijven volgen ook al mis ik daardoor keer op keer opportuniteit om verder in het werk te rollen en een agenda gevuld te krijgen voor deze zomer.

Maar er was ook goed nieuws vandaag. Ik kreeg namelijk het aanbod om vanaf juni(juni!) te starten als zelfstandige bij het bedrijf waar ik mijn stage heb doorlopen. Zij zouden mij verder werk kunnen geven zodat mijn zomer zowat 80% gevuld is. Maar... ik moet dus wel in juni kunnen starten en dus moet ik feitelijk de opleiding zo goed als verlaten. Maar opnieuw... laat ik deze opportuniteit liggen dan begin ik toch heel erg te morsen met de kansen die ik krijg. Dus daarom lijkt het mij verstandig om de opleiding stop te zetten... maar in welke mate kan de VDAB mij hiervoor dan nog sanctioneren?

Alvast bedankt om tot hier gelezen te hebben. Ik hoop hier snel een nuttig antwoord te krijgen op deze toch wel zeer specifieke case.

Sirkii

#2 , 01 mei 2025 12:11

Wees transparant. Vraag het. Dan heb je uitsluitsel. Ben geen expert maar het lijkt me logisch dat je uitkering op je gewerkte dagen geschrapt wordt.

Reclame

Terug naar “Andere”