Ik zit in een problematische situatie: ik ben dit jaar thesisstudent aan de unief en zo sta ik ook nog ingeschreven bij de gemeente. Ik ben Nederlandse en mijn man is afkomstig uit een niet-EU land, we hebben samen een dochtertje van een jaar. We wonen inmiddels 5 jaar in Belgie: ik heb een E-kaart en mijn man een F-kaart.
In januari van dit jaar is mijn man gestopt met zijn studies en gaan werken. Voorheen leefden we van interim opdrachten en studiebeurs vanuit Nederland. Vanaf heden heb ik geen recht meer op een studiebeurs. Mijn man werkt voltijd, maar heeft een halfjaarscontract. In december zal hij waarschijnlijk zonder werk komen te zitten en het probleem is dat hij pas vanaf 10 januari recht heeft op een werkloosheidsuitkering....
In maart van dit jaar kwam mijn echtgenoot al zonder werk te zitten. Hij is vanaf 31 mei weer begonnen met werken. Voor de drie maanden heb ik bij het OCMW aangeklopt voor steun. Ik heb 1 maand gekregen. Nu heb ik begrepen van het OCMW in mijn stad dat zij geen leefloon kan verstrekken aan EU-studenten en familieleden. Zij heeft onze situatie niet individueel beoordeeld, maar is afgegaan op de interne reglementering. Mag het OCMW ons steun weigeren gezien onze statuten?
Nu zal ik de maand terug moeten betalen. Zal ik kans maken als ik in beroep ga? Ik vind het maar belachelijk. Ik moet mijn studies nog afronden en dat is dit jaar niet echt gelukt vanwege het feit dat ik geen opvang voor mijn dochter heb gekregen. Mijn man is degene die werkt en ik ben ten laste van hem. Ik kan momenteel niet werken zonder opvang........Ik zal nog een tijdje ingeschreven staan als student.
Graag advies anders komen we flink in de problemen vanaf december.