depressie en ziekteuitkering

timo123
Topic Starter

depressie en ziekteuitkering

#1 , 10 jun 2011 16:23

Beste,

wij leven momenteel in een zeer complexe situatie zoals velen.
Ikzelf als mannelijk gezinshoofd zit in een collectieve schuldenregeling wegens schulden van enkele jaren terug. Dit zal nog 1.5 jaar duren, ik werk fulltime en verdien € 1500 per maand.
Ik ben reeds 5 jaar samenwonend met mijn vriendin onder het kostendelend stelsel 50 / 50.

Nu is het zo dat mijn vriendin de laatste 2 jaar 2 jobs heeft gehad waar ze tweemaal een zware burn-out heeft gehad. Zij heeft in september 2010 haar ontslag aangeboden gekregen, volgens de rva kwam ze net te weinig werkdagen om een fulltime uitkering te verkrijgen, nu krijgt zij een uitkering van € 380 euro per maand.

Het is zo dat ze in een depressie zit die alsmaar erger wordt, reeds 4 maanden is ze in begeleiding bij heet centrum geestelijke gezondheidszorg. De ernst van de situatie is zo dat wij naar een meer erkende maar dan ook dure psychiater zullen moeten gaan om tot een verbetering te komen.

Echter had ik de vraag als zij meer kan verkrijgen door op ziekenkas te gaan en hoe gaat dit in zijn werk?

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 10 jun 2011 16:27

Als je ziek bent krijg je 60% van je laatste loon. Als dit een uitkering van 380 EURO is, dan krijgt ze 60% van die 380 euro. Me dunkt gaan ze niet terug naar haar vorige loon kijken als ze ondertussen al ontslagen is.

Maar ik vraag me af of het OCMW dan geen bijpassing kan geven tot op het minimum leefloon.

jefke007

#3 , 10 jun 2011 18:19

Klopt niet: de eerste 6 maanden van haar ziekte krijgt zij juist dezelfde vergoeding als de werkloosheid (alignering )

De berekening van uw ziekteuitkering wordt de eerste 6 maanden van uw huidige ziekte"gealigneerd" aan hetzelfde bedrag van de werkloosheid. (artikel 42, § 2, 1 ste lid van de Verordening op de uitkeringen van 16.4.1997).

ziv uitkering is inderdaad 60% van een gederfd loon de eerste 6 maanden maar NIET 60 % van een uitkering

Na 6 maanden ziekte stijgen haar uitkeringen minstens ( maar waarschijnlijk ook niet meer dan ) naar het bestaansminium. Dus dan doet zij er na 6 maanden ziekte voordeel bij

Minimumuitkering voor de gerechtigden, niet-regelmatig werknemer (art. 214 § 2 van het K.B.
van 03.07.1996).
Sinds 1 april 2007 worden de minimumbedragen voor gerechtigden die de hoedanigheid van
niet-regelmatige werknemer hebben, gekoppeld aan het leefloon. De bedragen van het leefloon
zijn op jaarbasis en moeten dus door 312 gedeeld worden om een dagelijkse basis te krijgen
(312 = 26 dagen * 12 maanden).
Vanaf 1 september 2010 gelden volgende minimumuitkeringen:
a) Gerechtigden met persoon ten laste:
9 526,34 EUR x 1,2434 / 312 = 37,9649 EUR afgerond 37,96 EUR
b) Gerechtigden zonder gezinslast:
7 144,75 EUR x 1,2434 / 312 = 28,4737 EUR afgerond 28,47 EUR

Ondertussen moet er vanaf 01-05-11 nog 2% indexatie bij

Minimum 755 euro ongeveer per maand in de zesdagenweek gemiddeld NA 6 MAANDEN

Reclame

Terug naar “Andere”