Radeloos

chantalparles
Topic Starter

Radeloos

#1 , 13 jul 2011 15:53

ik ben een vrouw boven de 50 jaar en werk sinds een jaar full time als bediende. 3 weken terug ben ik lelijk ten val gekomen en heeft ernstige gevolgen aan mijn rug gegeven en ben sinds toen op de mutualiteiten.
Wat gebeurt er na een maand ziekteuitkering qua verloning?
Kan mijn werkgever mij ontslagen?
Ik vrees ook als ik de artsen hoor dat mijn herstel er niet positief uitziet, maar hoe kan ik dan in deze situatie invaliditeitsgeld krijgen.
Of wat moet ik verwachten of wat kan ik doen om toch een inkomen te hebben.
Ik ben radeloos momenteel, daar ik na jaren eerst zelfstandig te zijn geweest en dan huisvrouw ten laste van mijn partner en moet ik bijna 2 jaar full time werken alvorens ik misschien uitkeringsgeld zou kunnen aanvragen bij ontslag.
Vallen mijn ziektedagen daar ook onder als het bedrijf me niet zou ontslagen?

Chantal Parles

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 15 jul 2011 10:53

Indien u na een maand ziekteuitkering het werk hervat blijft uw verloning ongewijzigd.

“Art.37.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

“Art.93.Duurt de arbeidsongeschiktheid voort na het tijdvak van primaire arbeidsongeschiktheid, dan wordt over elke werkdag van de arbeidsongeschiktheid...een zogenaamde "invaliditeitsuitkering" betaald...”(14 JULI 1994. - Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen)

“Art.38.§ 1. Voor de toepassing van de artikelen 30 tot 36bis worden met arbeidsdagen gelijkgesteld : 1° a) de dagen die aanleiding hebben gegeven tot betaling van een uitkering bij toepassing van de wetgeving op de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen...”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”