Invaliditeit en pensioen

steven_vg
Topic Starter

Invaliditeit en pensioen

#1 , 24 feb 2012 09:08

Goeiedag,

Ik vraag me af hoe het pensioen word geregeld voor iemand die bijna zijn hele leven invalide is .Ik ben 24 jaar en bijna een 1 jaar ziek ..Waarschijnlijk blijf ik de rest van mijn leven invalide.
Ik verdien nu zo'n 1560 euro per maand als ziekte uitkering (dat zou 60 procent zijn van mijn bruto-loon) nu vraag ik mij af wat gebeurt er als ik op pensioen ga.Veranderd er dan iets in de percentage?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
steven_vg
Topic Starter

#2 , 24 feb 2012 09:20

Wat ik mij ook afvraag,zijn er buiten het vakantiegeld nog premies die een invalide krijgt per jaar ?En hoe komt dat ik zo'n hoge invaliditeitsuitkering heb ?Ik werkte in een metaal fabriek in een 6 dagen week..In mijn contract stond dat ik zo'n +- 2350 bruto verdiende.netto had ik zo'n 1750 tot 1850 euro en nu 1560 euro..Soms denk ik dat dit een fout is en dat ik alles moet gaan terug betalen..

patjebrussel

#3 , 24 feb 2012 10:11

Volgens deze site : https://www.socialsecurity.be/CMS/nl/ci ... xml#N1005F" onclick="window.open(this.href);return false; is het 65% van uw brutoloon, dus dan klopt dan, op een paar euro's, van de bedragen die u opgeeft. En daar zal je ook wel belastingen op betalen zeker ? Of zijn daar uitzonderingen op ? Weet ik niet, van pensioen al helemaal niets.

Reclame

steven_vg
Topic Starter

#4 , 24 feb 2012 13:27

Voor primaire arbeidsongeschiktheid(het eerste jaar) is het 60 procent.Ook volgens de site die u mij geeft.Ik denk wel dat er zware belastingen op zullen komen..

steven_vg
Topic Starter

#5 , 24 feb 2012 13:28

Weet iemand of een invalide recht heeft op bepaalde premies ?(vakantiegeld enz..)

Mariette

#6 , 25 feb 2012 14:25

Wat ik mij ook afvraag,zijn er buiten het vakantiegeld nog premies die een invalide krijgt per jaar ?En hoe komt dat ik zo'n hoge invaliditeitsuitkering heb ?Ik werkte in een metaal fabriek in een 6 dagen week..In mijn contract stond dat ik zo'n +- 2350 bruto verdiende.netto had ik zo'n 1750 tot 1850 euro en nu 1560 euro..Soms denk ik dat dit een fout is en dat ik alles moet gaan terug betalen..
65% is het maximum dat iemand kan verkrijgen bij ziekte, maar die som is begrensd. De 1560 euro die U krijgt is mogelijk het maximum dat je anno 2012 kan ontvangen. Dit bedrag wordt enkel nog verhoogd met de index.

LET OP: dit is NIET netto! hierop worden nog belastingen berekend, die zal U dan in de loop van het jaar in één keer moeten betalen.

U ontvangt nu nog een ziekteuitkering. Na ongeveer één jaar gaat u over naar het RIZIV en wordt er beslist of U blijvend arbeidsongeschikt bent of niet.

Indien men blijven arbeidsongeschikt is, tellen deze jaren mee als zijnde gewerkte jaren, voor het bepalen van het pensioen.
Laatst gewijzigd door Mariette op 25 feb 2012 14:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Mariette

#7 , 25 feb 2012 14:26

Weet iemand of een invalide recht heeft op bepaalde premies ?(vakantiegeld enz..)
de CM (ik weet niets van andere ziekenkassen) geven nog een paar honderd euro aan verlofgeld.

Maar het eerste jaar heeft U nog recht op verlofgeld via uw vorige werkgever, je krijgt dan geen ziekteuitkering die maand.

steven_vg
Topic Starter

#8 , 25 feb 2012 18:20

de CM (ik weet niets van andere ziekenkassen) geven nog een paar honderd euro aan verlofgeld.

Maar het eerste jaar heeft U nog recht op verlofgeld via uw vorige werkgever, je krijgt dan geen ziekteuitkering die maand.
Bedoelen ze die inhaalpremie met verlofgeld ?

Mariette

#9 , 25 feb 2012 18:25

Neen, ik druk me onduidelijk uit.

Het eerste jaar dat U ziek bent heeft U nog recht op het verworven verlofgeld van het jaar voordien: dit wordt door uw werkgever uitbetaald, in die maand betaald de ziekenkas U niet.

Indien U later op langdurige arbeidsongeschiktheid terechtkomt, krijg je van de ziekenkas apart een klein bedrag dat als "verlofgeld" wordt betaald. Maar dat heeft dan niks meer met de werkgever te maken.

luszta

#10 , 29 feb 2012 23:29

Google is op "Inkomensvervangende en integratietegemoetkoming". Uw uitkeringen worden hier ook begagetoest aan max. grenzen. Valt u onder de grens kan u van deze dienst nog een bijpassing ontvangen. U dient ook medisch gekeurd te worden (minstens 66%). Heb daar ook 4 jaar gewerkt maar...intussen is dat zal meer dan 20 jaar geleden!

Wat u schrijft over uw invaliditeitsuitkering/idem voor werkloosheidsvergoeding: op het maandelijks bedrag zeker 10% opzijzetten voor de belastingen (das het rotte van die vergoedingen - er zitten verdoken belastingen in!). Studietoelagen= onbelastbaar bedrag voor belastingen. Moest je inkomensvervangende of integratietegemoetkoming krijgen = niet belastbaar bedrag voor belastingen (bega niet de vergissen van ze mee op je belastingsaangifte te zetten want ze nemen het over als ziektevergoeding!!!!!)

steven_vg
Topic Starter

#11 , 02 mar 2012 16:50

Word het pensioen op basis van het brutoloon berekend ?of wat je netto verdiende ..?

Mariette

#12 , 02 mar 2012 18:03

Word het pensioen op basis van het brutoloon berekend ?of wat je netto verdiende ..?
alles wordt steeds berekend op basis van het brutoloon.
Alleen wordt er als werknemer door de werkgever reeds belastingen voorafgehouden, in geval van invaliditeitspensioen moet je de te betalen belastingen zèlf het jaar nadien ophoesten. Maar je kan ook zelf vragen om voorafbetalingen met maand te betalen meen ik.

steven_vg
Topic Starter

#13 , 26 nov 2012 19:59

dus m.a.w krijg ik hetzelfste pensioen van iemand die 40 jaar de job uitoefent die ik deed ?

Mariette

#14 , 26 nov 2012 20:15

dus m.a.w krijg ik hetzelfste pensioen van iemand die 40 jaar de job uitoefent die ik deed ?
Niet helemaal denk ik: je loon wordt niet meer verhoogd (buiten de indexatie misschien).

In ieder geval worden de niet-gewerkte jaren "gelijkgesteld" en als gewerkt gerekend.
Althans, zo heb ik het begrepen.

pieter007

#15 , 30 jan 2013 16:32

u kan deze vraag perfect stellen aan de dienst "maatschappelijk werk" van uw ziekenfonds

zij berekenen dan voor u uit wat uw pensioen KAN zijn met de huidige wetgeving

indien zij u niet kunnen helpen, verwijzen ze u door naar een dienst die u heel professioneel kan verder helpen

Terug naar “Andere”