Geachte mevrouw,
Sorry als dit in de verkeerde sectie van het forum staat; Gelieve het dan maar te verplaatsen.
Mijn vriend is van Denemarken afkomstig en is sinds 26 maart 2013 officieel hier ingeschreven bij mij op mijn adres.
Nu moet hij tegen 26 juni de volgende bewijzen kunnen voorleggen om een vast verblijf te krijgen:
* Bewijs inschrijving vdab (= OK)
* Bewijzen sollicitaties (= OK)
* Bewijs/attest reële kans op werk (?)
Dat laatste...Waar bekomen we dit en wat houdt dit in?
De gemeente heeft het ons proberen uit te leggen, maar het blijft een groot raadsel?! Ze vertellen ons dat het een contract moet zijn vd werkgever, maar op een andere site zag ik staan "Bewijs reële kans op werk (opleidingen, diploma's, interimcontract,...)... Dus een werkgever moet opmaken dat ze eventueel iem.in de toekomst nodig hebben, of...Is het echt een contract dat ze nodig hebben?
Internet is heel schaars met informatie hieromtrent..
+ Bestaat er zoiets als een aantal min.uren dat men moet werken/week om te mogen blijven in België?
Mijn vriend is vandaag op sollicitatiegesprek geweest in Brussel voor een dagopvang van Deense kinderen. MAAR ze werken daar niet met contracten?! Blijkbaar is het vrijwilligerswerk, maar ze betalen hun personeel wel? Kan dat zomaar?
Ze werken niet met contracten omdat dat teveel tijd kost qua administratie?
Nuja... Die mensen willen gerust een bewijs opmaken dat hij kan beginnen in september (dan is het voor meerdere uren, nu is het enkel voor 1d/week), dat is geen probleem. Maar als ze niet met contracten werken, denk ik dat dat weinig zin gaat hebben? Al betalen ze hun werknemers wel voor de gepresteerde uren? Vind het gek allemaal...
Nuja, dat attest baart ons de grootste zorgen... Alle hulp is welkom
