Bewijs reële kans op werk (?)

soenami
Topic Starter

Bewijs reële kans op werk (?)

#1 , 06 jun 2013 16:53

Geachte meneer,
Geachte mevrouw,

Sorry als dit in de verkeerde sectie van het forum staat; Gelieve het dan maar te verplaatsen.

Mijn vriend is van Denemarken afkomstig en is sinds 26 maart 2013 officieel hier ingeschreven bij mij op mijn adres.
Nu moet hij tegen 26 juni de volgende bewijzen kunnen voorleggen om een vast verblijf te krijgen:

* Bewijs inschrijving vdab (= OK)
* Bewijzen sollicitaties (= OK)
* Bewijs/attest reële kans op werk (?)

Dat laatste...Waar bekomen we dit en wat houdt dit in?

De gemeente heeft het ons proberen uit te leggen, maar het blijft een groot raadsel?! Ze vertellen ons dat het een contract moet zijn vd werkgever, maar op een andere site zag ik staan "Bewijs reële kans op werk (opleidingen, diploma's, interimcontract,...)... Dus een werkgever moet opmaken dat ze eventueel iem.in de toekomst nodig hebben, of...Is het echt een contract dat ze nodig hebben?

Internet is heel schaars met informatie hieromtrent..

+ Bestaat er zoiets als een aantal min.uren dat men moet werken/week om te mogen blijven in België?

Mijn vriend is vandaag op sollicitatiegesprek geweest in Brussel voor een dagopvang van Deense kinderen. MAAR ze werken daar niet met contracten?! Blijkbaar is het vrijwilligerswerk, maar ze betalen hun personeel wel? Kan dat zomaar?
Ze werken niet met contracten omdat dat teveel tijd kost qua administratie?
Nuja... Die mensen willen gerust een bewijs opmaken dat hij kan beginnen in september (dan is het voor meerdere uren, nu is het enkel voor 1d/week), dat is geen probleem. Maar als ze niet met contracten werken, denk ik dat dat weinig zin gaat hebben? Al betalen ze hun werknemers wel voor de gepresteerde uren? Vind het gek allemaal...

Nuja, dat attest baart ons de grootste zorgen... Alle hulp is welkom :oops:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Elthyr

#2 , 09 jun 2013 17:49

Als het gaat om een brief voor de activering van werkzoekenden, is mij verteld (door de RVA en vakbond)
dat bewijs van reële kans op werk moet aantonen dat je kans maakt op de arbeidsmarkt. Bijvoorbeeld door
bewijs van scholing (diploma, attesten vormingen), bewijs van voorbije werkervaringen (in Denemarken in uw geval),
bewijs van inzet als vrijwilliger ...

Werkzoekenden met een toelating bij de RVA voor vrijwilligerswerk bij vzw's mogen een kostenvergoeding
van maximum 32,71 euro per dag en maximum 1308 euro per jaar ontvangen (reël of forfait en er is een uitzondering
voor een combinatie ervan). Maar een organsiatie is daar niet toe verplicht. De meeste vrijwilligers die ik ken werken
in dat systeem. Niets mis mee als hun motivatie niet alleen die vergoeding is (en ze onder de 1300 euro blijven).
Vrijwilligerswerk dat kosteloos is, gaat in de praktijk (zeker in de zorgsector) helaas vaak samen met een of andere vorm van machtsmisbruik
of betutteling, is mijn ervaring.

Reclame

Terug naar “Andere”