hallo
m'n echtgenote heeft de voorbije jaren al altijd moeten wachten op haar loonbrief en dus ook kreeg ze haar loon vaak één, twee of zelfs drie weken te laat uitbetaald.
nu heeft is ze van haar huisarts verplicht wegens vermoeidheid en stress ziekteverlof te nemen sinds begin oktober.
haar werkgever heeft haar nog haar gewaarborgd loon betaald voor october maar nu zou dus vanaf deze maand november terugvallen op een ziekteuitkering
wij hebben hiervoor van de mutualiteit documenten gekregen in oktober en de CM zei dat ze die ook naar haar werkgever hebben opgestuurd.
probleem is evenwel dat ze bij de CM zeggen nog altijd de documenten van de werkgever niet te hebben teruggekregen (met als gevolg dat haar dossier dus niet in orde is en zij dus deze maand al geen uitkering zal zien). Ze hebben dus loongegevens nodig en opgave van resterende vakantiedagen etc. voor de berekening van haar uitkering.
we hebben dus volgende vragen :
1.
- is het geen wettelijke plicht voor de werkgever om deze documenten in te vullen en aan de ziektekas te bezorgen
2.
- wat kunnen wij of de CM doen om de werkgever te verplichten die documenten ingevuld terug te bezorgen ? (bvb. klacht bij arbeidsinspectie ?)
3.
- zij krijgt toch van de CM ook de uitkering voor deze maand november nog achteraf bij uitbetaald want ze hebben haar dossier/ziekteverlof aanvaard met ingang van 2 oktober (en ze heeft dus nu de driewekelijkse of maandelijkse voorschriften van haar huisarts.
4.
- wij sturen dus die voorschriften telkens door naar haar werkgever (bewijs van ziekte / wettige afwezigheid) maar moeten die ook niet aan de CM bezorgd worden want die hebben daarvan niets gezegd.
bedankt voor jullie input
rob