Hallo, ik zou jullie de volgende situatie willen voorleggen:
- Moeder feitelijk gescheiden van vader, procedure nog lopend. Vader is sinds 2005 verhuisd naar vriendin. Moeder zorgt voor 2 kinderen (resp. 17 en 20 jaar oud, beide schoolgaand). Vader kreeg omgangsrecht volgens voorlopige maatregelen maar heeft dit nooit uitgeoefend.
- Kindergeld werd verder uitbetaald aan moeder door fonds werkgever vader. Vader werd eind 2006 zelfstandig en kindergeld werd dan uitbetaald door zijn nieuwe SZ-fonds.
- Moeder kreeg een vriend die zich bij haar domicilieerde in de loop van 2007.
En nu beginnen de problemen:
- Het fonds van mijn vader wenst niks meer te betalen, omdat mijn moeder samenwoont zou het fonds van haar vriend verantwoordelijk zijn voor de betaling van het kindergeld van het meerderjarige kind. Het wenst daarnaast ook niet meer te betalen voor het minderjarige kind zolang het fonds van moeders vriend het dossier niet heeft in orde gebracht.
- Sindsdien (bijna een half jaar!) krijgt moeder géén kindergeld meer want het fonds van die vriend wil niks in orde brengen. Telefoontjes met beide fondsen leveren niks op, ze verwijzen naar de andere...
- Sinds enkele weken is die vriend ook nog eens weg, waardoor bijna alle kosten op mij vallen (ben oudste kind, werkend en woon bij moeder die al 30 jaar huisvrouw is, dus geen inkomen). Zonder kindergeld en met maar één bescheiden inkomen is dat natuurlijk erg moeilijk...
Mijn vragen:
- Kan dit zomaar, dat niemand iets betaalt? Welk fonds heeft nu gelijk? Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn moeder al dit achterstallige kindergeld krijgt?
- Als jullie geen antwoord weten ('t is immers een nogal complexe situatie), weet iemand bij welke instanties ik zou kunnen aankloppen om te helpen een uitweg te vinden uit dit kluwen?
Hartelijk dank bij voorbaat!