Boete andere bestuurder

Woh
Topic Starter

Boete andere bestuurder

#1 , 18 mei 2014 09:24

De tweede ingeschreven (jonge) bestuurder van mijn wagen heeft binnen de 3 maanden een nieuwe snelheidsovertreding begaan (in één gerechtelijk arrondissement, maar verschillende afdelingen)
De eerste boete van 50 € is onder mijn naam betaald (als zijnde de officiële overtreder).
De minnelijke schikking voor de tweede boete is 210 euro (voor een gecorrigeerde snelheid van 76km/u).
De wet van 16 maart 1968 betreft ondermeer de verplichting om de identiteit van de bestuurder mee te delen.
Wanneer de minnelijke schikking betaald wordt en hij zich identificeert als bestuurder, bestaat dan alsnog de mogelijkheid dat hij voor de rechtbank moet verschijnen of zijn rijbewijs ingetrokken wordt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 18 mei 2014 23:30

Beste

Het probleem zal er in bestaan dat eerst de identiteit van de overtreder wordt meegedeeld en dan pas beslist wordt of er al dan niet een minnelijke schikking volgt.

Bij een beginnend bestuurder (-2j) zal men geneigd zijn geen minnelijke schikking te sturen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Woh
Topic Starter

#3 , 19 mei 2014 10:16

@ Inazuma Het voertuig is ingeschreven op een natuurlijke persoon.
Citaat : "De vraag is of het parket dat tijdig te zien of verwerkt krijgt .." : Betekent dit dat de eventuele vervolging binnen een bepaalde termijn moet gebeuren?
Ik denk inderdaad dat betalen zonder verdere identificatie de beste keuze is. Alhoewel, hypotheekeert de recidivetermijn mij hier niet als "brave chauffeur"?

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 19 mei 2014 12:34

Beste

Indien u het antwoordformulier niet terugstuurt, wordt u als eigenaar (correcter: degene op wiens naam het voertuig is ingeschreven) verondersteld de overtreding te hebben begaan

Betaalt u de minnelijke schikking, dan komt zulks niet op uw strafregister. Dit blijft dus blanco.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”