#1 , 17 nov 2014 00:38
Hallo
Mijn naam is Anthony en ik ben zonet lid geworden van dit forum.
Ik heb sinds november vorig jaar mijn rijbewijs B en rijd regelmatig met de auto. Tot gisteren beging ik nooit een overtreding, of werd ik nooit door de politie tegengehouden. Vorige nacht kwam hier echter verandering in. Ik nam de verkeerde afslag op hut rondpunt, ik moest naar het centrum van Torhout en nam degene ervoor. Ik was stomverbaasd toen ik het zag, maar plots zag ik dat ik links van die baan met een boog kon meedraaien om alsnog op de goede baan terecht te komen. Dat deed ik, maar ik ging ook gewoon stomweg over een volle witte lijn, en dat is een zware overtreding. Ik werd het me pas bewust toen het te laat was omdat ik absoluut op de goede baan terecht wou komen om een vriend aan het station van Torhout af te zetten rond 2 u 's nachts. Toen ik op de goede baan reed, merkte ik zwaailichten achter mij op, eerst dacht ik dat het een medisch urgentie-team was, maar het was wel degelijk de politie. Ze moeten mijn overtreding opgemerkt hebben want ze hielden blijkbaar net op de vorige baan controles. Ik werkte goed mee en ik onderging een ademtest, ik had geen druppel alcohol gedronken, ik hoorde er niets meer over dus het zal wel negatief geweest zijn. Ik kreeg te horen dat ik over de volle witte lijn ging en dat kan natuurlijk niet.
Na een tijdje gewacht te hebben kreeg ik mijn rijbewijs en de boorddocumenten terug. Ik kreeg te horen dat ik een proces verbaal thuis opgestuurd ging krijgen met een boete (onmiddelijke schikking). Dit is omdat ik mijn rijbewijs nog geen twee jaar heb en dus een jonge bestuurder ben. Ik vroeg aan de agent of er een kans was dat mijn rijbewijs ingetrokken zou worden. Ik kreeg als antwoord dat als dit de eerste keer was, dat ik daar niet mee moest inzitten. Nu lees ik vandaag toch dat als men als jonge bestuurder een zware overtreding begaat, dat deze zijn theorie of praktijk opnieuw moet afleggen.
Dit voelt natuurlijk echt niet goed. De agent zei dat dit niet ging gebeuren, maar ik las dat het normaal wel zou gebeuren. Het zou echt vreselijk zuur zijn. Ik probeer zeer voorbeeldig te rijden, geen alcohol te drinken als ik moet rijden en ik probeer me ten volle aan de wegcode te houden. Toch beging ik deze grote fout. Het kwam pas in me op als het te laat was, en dan nog was ik het niet zeker, ik probeerde nog drastisch zo op deze baan te komen.
Mijn vraag is als volgt: Hoelang kan het duren voor ik dit proces verbaal thuis toegestuurd krijg? Het is moeilijk om hier antwoord op te geven, maar duurt het lang? Een aantal weken? Is er een grote kans dat ik mijn rijbewijs verlies en theorie of praktijk terug moet afleggen? Ik ben hier echt ongerust over en ik hoop hier iets meer duidelijk over te krijgen, althans in de mate van het mogelijke.
Met vriendelijke groeten
Anthony Van Houtryve