Ik ben gisteren onbewust een verkeersovertreding begaan. Ik had die 2 sollicitatiegesprekken op een dag waardoor ik al behoorlijk nerveus was. Het was de eerste keer dat ik alleen reed met mijn voorlopig rijbewijs in het centrum van het stad (Antwerpen). Het verkeer daar is niet zo simpel.Toen ik op weg was naar het 2de gesprek moest ik voorbij de Pelikaanstraat rijden. Ik voegde in vanuit een zijstraat. De pelikaanstraat is een weg met tweerichtingsverkeer, en dit wist ik en zag ik niet, aangezien de baan volledig vrij was op dat moment. Ik moest bij de stoplichten linksafslaan en ben dus links gaan voorsoorteren en zag niet dat die weg voorbehouden is voor bussen en taxi die in de tegenovergestelde richting kwamen. Toen ik al links was opgesteld, was het rood en wachtte om te kunnen afslaan. Op een gegeven moment kwam er rechts achter mij een politieauto staan en bleef daar ook staan toen het groen werd. Er naderde ook een bus tegenover mij die wachtte om in de straat te rijden en het was toen dat ik besefte dat het een tweerichtingsbaan was. Ik heb dan gepinkt naar rechts en voor de politieauto gaan rijden. Zij zijn uiteindelijk rechtsaf geslaan en ik ben dan rechtdoor gaan rijden en dan linksaf geslagen.
Tot mijn verbazing heeft de politie mij niet achtervolgd, maar ik weet dat dit niks wil zeggen. Ik heb hierdoor een slapeloze nacht gehad en ben bang om mijn voorlopig rijbewijs kwijt te spelen, ik ga binnen 2 weken voor mijn defnitief rijbewijs en heb mijn rijbewijs echt wel nodig.
Mijn vraag is tot welke graad hoort deze overtreding en zal deze DOMME fout van mij zware gevolgen hebben?

Hieronder nog een foto van de straat en de overtreding die ik begaan ben.

Ik ben de rode ruit en het blauwe rondje is de politiewagen. Waar de witte auto staat, daar stond de bus.
Alvast bedankt voor jullie antwoord
mvg