Hoi,
Ik ben verleden jaar gepakt met rijden onder invloed van cannabis. Ik heb ondertussen mijn boete betaald en mijn lesje wel geleerd.
Begin deze week moest ik een herstelonderzoek gaan doen. De papieren ingevuld door mij en mijn huisdokter geef ik af en een kort gesprek met de dokter van dienst volgt. Hij vraagt me of alles goed met me is en of ik geen jointjes meer rook, wat ook het geval is. Alles ok, het enigste wat nog zou kunnen is het obligate potteke pissen, wat ik versta natuurlijk.
Ik kom vandaag thuis van het werk en ik vind een brief van het bedrijf van de herstelonderzoeken. Nu vragen die mij ineens om een CDT-test af te laten leggen + het potteke pissen. De CDT-test is een test om chronisch alcoholgebruik aan te tonen. Na wat nalezen op het internet kom ik tot de vaststelling dat ik, doordat ik de voorbije 4 weekends nogal goed door gedronken had, niet zal slagen voor die testen en dat het nog maar eens enkele weken/maanden kan duren voor mijn CDT-waarde terug op peil is.
Ik bel naar de meneer van het bedrijf en vraag uitleg.
De meneer:"de dokter heeft naar aanleiding van het gesprek beslist dat u die test moet doen"
Ik:"de dokter heeft het niet over alcohol gehad"
De meneer:"en het is verplicht bij wet dat wij daarvoor zorgen"
Dus ik ben nog nooit onder invloed van alcohol achter het stuur gekropen, ik drink alleen op gelegenheden en nu ga ik als alcoholieker mijn dossier in.
Hadden ze dit mij niet op één of andere manier moeten laten weten? Zo kunnen ze bij wijze van spreken iedereen van de straat halen om die test te doen. Half Belgie is zijn rijbewijs niet waard als ze die test moeten ondergaan.
Heeft meneer de bedrijfsleider gelijk als hij zegt dat hij bij wet veplicht is om mij een CDT-test af te laten leggen? Ook al heeft de politierechter mij alleen op gewezen om geen cannabis meer te gebruiken?