Aan de Tiensepoort in Leuven bevindt zich dit "fietspadeiland": https://www.google.com/maps/@50.8735521 ... 312!8i6656
Als je als fietser met dit uitgangspunt rijdt, welke richting(en) mag je dan uit? Je rijdt hier reeds op een tweerichtingssfietspad (althans daar ga ik van uit).
Ik, en velen met mij gaan er van uit dat je op dat eiland de drie richtingen mag uitgaan. Er is mij echter verteld dat je van hieruit niet via de oversteekplaats aan de lichten recht voor je de ring (de grote baan op de foto) mag oversteken om aan de andere kant onmiddellijk naar links te gaan om zo aan de rechterkant van de ring verder te rijden. De reden is omdat er geen verkeersbord D7 staat (blauw rond met een fiets) in die richting. Maar als ik die redenering doortrek zou het enkel toegestaan zijn om van hier onmiddellijk naar rechts over te steken. Immers, ervan uitgaande dat we hier op een tweerichtingsfietspad fietsen, stopt dat aan die kruising (einde geldigheid van verkeersborden) en vermits daar geen nieuw bord staat moet je rechts van de baan rijden. En fietsers die van rechts overgestoken komen, mogen enkel onmiddellijk naar links draaien, richting de camera. Fietsers die van de overkant van de ring komen mogen dan ook enkel "rechtdoor" richting de camera fietsen, of (voor hun) links oversteken (rechterkant van het beeld). Maar dat lijkt niet te stroken met de dubbele pijlen op het fietspad links. Voor wie zijn die dan bestemd? En hebben die uberhaupt wettelijke waarde? Als vanuit dit uitgangspunt naar links rijden wel mag, wat is dan het verschil met de oversteekplaats dat daar dat bord niet nodig is?
Let op deze foto ook op het kleine omgekeerde driekhoeksbord aan de lichten waar je niet mag oversteken, dat de verwarring enkel groter maakt.