Snelheidsovertreding-cursus vias

UmbraVitae
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Snelheidsovertreding-cursus vias

#1 , 18 jun 2020 18:15

Beste forumleden,

Ik heb in oktober vorig jaar snelheidsovertreding begaan, 81/u op baan van 50 (2 tijdvakken, was jaar ervoor nog baan van 70). Dit is mijn eerste zware (snelheids)overtreding (+30), ook al jaren geen enkele andere kleinere snelheidsovertreding, geen noemenswaardige ongevallen veroorzaakt in die 17j.

Ik had hier in januari schrijven voor ontvangen om me hieromtrent te verhoren bij de lokale politie, daar dus verklaring afgelegd.

Nu (18/06) een schrijven ontvangen vh Parket vd Procureur des Konings, waarin staat dat hij me voor deze overtreding zal dagvaarden. En dan verder een voorstel/mogelijkheid om een sensibiliseringscursus vh VIAS te volgen voor een bedrag van €390. Is het echt aan te raden om deze dure cursus te volgen, is toch serieus bedrag en niet wetende wat er nog bij kan komen. Ik heb momenteel liever een volledig rijverbod, dan een mega boete. Oké er valt hier niet te kiezen. Maar zou de rechter, na het volgen van deze cursus, een voorwaardelijke geldboete overwegen. Het zou allesinds toch nooit kostelijker mogen uitdraaien, dan wanneer je de cursus niet hebt gevolgd. Dus mensen die deze situatie al hebben ervaren?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 18 jun 2020 18:44

Dat lijkt mij een foute visie. Het doel van de sensibiliseringscursus is u besef te geven van het gevaar dat u voor uzelf en anderen veroorzaakt met overdreven snelheid. Als u gaat rekenen dat het meer of minder moet kosten dan de boete, mist u het punt volledig.

Het kan ik elk geval geen kwaad om de cursus te volgen, de rechter kan daar rekening mee houden. Maar het gaat toch ook van uw attitude op de rechtbank afhangen, dergelijke redeneringen moet u daar zeker niet gaan verkondigen.

UmbraVitae
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jun 2020 19:26

Oké het doel van zo'n cursus is gewaarwording, maar is toch ook logisch dat je de rekening voor jezelf maakt, de hoogste boete ever was €250 voor fout op parkeren + takelen. Dus is dit even pikken. Ik zal op de rechtbank zeer nederig en plichtsbewust voorkomen.

Ik moet dit dus zien als een kans?
Het zal sowieso een goede indruk geven als je deze cursus volgt, daarbij een proper verleden. Volledig kwijtschelden vd boete is msschn kleine kans, maar in de rechtbank is alles x 8, dus zelfs laagste boete van €60 (480) is €90 meer dan de cursus. Komt nog bedrag vr fonds nzo bij. Mijn fout, maar op de blaren zitten e:)

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”