#6 , 16 apr 2021 15:10
Feit dat buren een garage hebben of niet maakt hierin niets uit, openbaar mag iedereen zoals aangehaald parkeren.
Ik heb een gelijkaardig vragen ook ooit gesteld aan de politie omdat "als bestuuder of passagier" nogal onduidelijk is. Mag een (voor de duidelijkheid niet gehandicapte) persoon de wagen parkeren op een gehandicapteplaats zodat deze later vlot voor de gehandicapte te bereiken is? Hierop werd geen sluitend antwoord gegeven, maar in principe niet tenzij de gehandicapte onmiddellijk als bestuurder/passagier van de wagen gebruik zou maken.
Parkeren op gehandicaptenplaats , hulpbehoevende vb binnen in rusthuis gaan halen en 10 min later vertrekken zou volgens hen in principe niet mogen. Onmiddellijk instappen als deze buiten staat te wachten wel.
Op de vergelijkbare vraag "persoon X heeft geen wagen maar doet bootschappen voor gehandycapte persoon Y met zijn wagen. Mag hij hiermee vertrekken (niet gehandicapt en vertrek van gehandicaptenplaats) en mag hij wagen terug op gehandicaptenplaats parkeren voor gebruik later door persoon Y" kreeg ik ook geen sluitend antwoord.
Deze situatie lijkt mij ook niet zwart-wit. Wat als partner van buurvrouw daar parkeert omdat de buurvrouw later op de dag zelf met die wagen weg wil? Moet partner dan letterlijk 100den meter verder parkeren waardoor haar wagen niet bereikbaar is voor de gehandicapte persoon?