Retributie parkeren via sensoren

Tbdlr
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Retributie parkeren via sensoren

#1 , 03 feb 2022 20:22

https://www.hln.be/torhout/eerste-40-sh ... ~a7ad3d31/
Torhout voert een automatisch detectiesysteem in om te bepalen hoe lang een auto geparkeerd staat.
Indien de sensor, ingebouwd in de grond, detecteert dat een auto >30min geparkeerd staat wordt een parkeerwachter verwittigd die een retributie uitschrijft. Dit op basis van de gelegde tijden door de sensor.

Ze hebben op dat moment namelijk geen foto's van de wagen, noch een nummerplaat,.. enkel hun systeem die gedetecteerd heeft dat er 'iets' gedurende >30min op deze plaats heeft gestaan.

Kan het parkeerbedrijf deze retributies hard maken indien je deze aanvecht?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 03 feb 2022 20:37

Dat zal de rechter moeten uitmaken. Op zich zie ik de analogie met een flitscamera wel, in beide gevallen gaat het om een (vermoed ik?) geijkte machine die de vaststelling doet. Ik zou dit persoonlijk niet riskeren.

Orran

#3 , 04 feb 2022 00:35

Ik zou het eerlijk gezegd mij niet riskeren. Deze zijn naar analogie van de 'shop & go' plaatsen die je overal ter land uit de grond ziet stijgen en dus al redelijk beproefd door verscheidene partijen. Indien de firma verbaliseert zullen ze, zoals Leen zegt, komen zwaaien met hun (al dan niet geijkte) toestellen om hun bewering hard te maken, gestaafd met foto's van je voertuig en nummerplaat op het moment dat de vaststeller aankomt.

Om dit dan te weerleggen, ga je bij de vrederechter aankomen. Veel van deze zijn die parkeerdiscussies echt niet genegen en gaan er weinig doekjes rond wikkelen, tenzij u met een goed onderbouwd dossier komt om aan te tonen dat u daar NIET gestaan heeft voor langer dan de opgegeven periode.

Wat ik wel ooit opgevangen heb is dat in sommige steden er problemen waren met het registreren van voertuigen indien deze niet op de sensors stonden (half op één plaats, half op de volgende, dat soort dingen) maar natuurlijk is dat maar een anekdote...

Reclame

mava105

#4 , 04 feb 2022 09:23

[

Ze hebben op dat moment namelijk geen foto's van de wagen, noch een nummerplaat,.. enkel hun systeem die gedetecteerd heeft dat er 'iets' gedurende >30min op deze plaats heeft gestaan.

Als ze geen foto's noch een nummerplat hebben, aan wie gaan ze dan het PV opsturen?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”