Gebruik zwaailicht en sirene-geen prioritair voertuig

wingman
Topic Starter

Gebruik zwaailicht en sirene-geen prioritair voertuig

#1 , 28 jul 2026 17:23

In onze gemeente vind regelmatig op zondag een wielerwedstrijd plaats. De laatste was met een twintigtal wielrenners.
Steevast wordt de kopgroep voorgereden door een politiewagen welke aan elk kruispunt de sirene gebruikt.
Aan elk kruispunt staat een seingever.
Afhankelijk van de lengte van de lussen welke men rijdt passeert de groep om de 10 minuten en dus om de 10 minuten hoor je als bewoner de sirene aan elke dichtbij liggend kruispunt.
Ik vind dit heel storend en woon niet eens aan of op een hoofdweg. Ik ben naar een agente gestapt met de vraag of het gebruik van de sirene wel mag en indien niet om door te geven dat ze ermee moeten stoppen..
Ik kreeg als antwoord dat ze daar niet over kan beslissen-dat ze dit doen voor de veiligheid.

Om dit verder uit te klaren heb ik dan een e-mail naar onze politiezone geschreven met de vraag of het wettelijk is en mij de wettekst daaromtrent te bezorgen. Nooit antwoord gekregen.
Wat kan ik doen indien het inderdaad niet mag? Een agent vragen te verbaliseren als ze de sirene gebruiken?
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jul 2026 18:24

Gewoon de zaak even layen bezinken, en oordopjes insteken.

Issued

#3 , 29 jul 2026 00:30

Art 37.3 en .4 van kb 01.12.1975

37.3. Het speciaal geluidstoestel mag slechts gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.

37.4. Wanneer het verkeer door verkeerslichten wordt geregeld mag het prioritaire voertuig dat het speciaal geluidstoestel gebruikt, het rood licht voorbijrijden met een gematigde snelheid en op voorwaarde dat zulks geen gevaar voor de andere weggebruikers oplevert.

Wat is een dringende opdracht? Dat staat nergens vastgelegd. De bestuurlijke overheid (lees burgemeester) heeft een koers goedgekeurd en het is dan aan de politie om die inbreuk op de openbare orde in goede banen te begeleiden en de verkeersveiligheid zoveel mogelijk te garanderen. Dat staat nergens vastgelegd exact hoe dat moet. Het is begrijpelijk dat een kermiskoers met 20 deelnemers daardoor als hinderlijk aanzien wordt maar zolang de burgemeester blijft goedkeuren kan je er weinig tegen doen.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”