Blijkbaar is bovenstaande post 3x doorgekomen waarvoor mijn excuses:
Nog een interessant artikel over dat artikel
https://www.adlex.be/nl/artikels/10941- ... n-voertuig
1 Inleiding
Door middel van deze wetswijziging tracht de Belgische wetgever de inefficiëntie inzake de bestraffing van verkeersovertreders een halt toe te roepen.
De weigering om de identiteit van de daadwerkelijke bestuurder kenbaar te maken, leidde er immers toe dat vele verkeersovertreders de strafrechtelijke dans ontsprongen. Het zit namelijk zo dat er voorheen wel degelijk een vermoeden bestond dat de houder van de kentekenplaat aansprakelijk was voor de overtreding, maar dat dit vermoeden eenvoudig weerlegd kon worden door aan te tonen dat men niet de bestuurder was op het ogenblik van de overtreding.
M.a.w. konden verkeersovertreders veelal aantonen dat zij op dat ogenblik niet met de wagen reden, zonder dat de verplichting bestond de identiteit van de chauffeur kenbaar te maken. In dergelijke situaties kon niemand bestraft worden. Maakte de houder van de kentekenplaat wel een naam bekend, vergde dit veel en tijdrovend bijkomend onderzoek voor politie en parket.
Het voorgaande heeft geleid tot de nieuwe wetswijziging in de wet van 6 maart 2018 ter verbetering van de verkeersveiligheid.
...
Besluit
De wet van 6 maart 2018 ter verbetering van de verkeersveiligheid voert, naar analogie met de meldingsplicht voor rechtspersonen, een meldingsplicht in voor natuurlijke personen.
Voortaan zal u, wanneer u het vermoeden aannemelijk kunt maken dat u op het ogenblik van de verkeersovertreding niet de bestuurder was, ertoe gehouden zijn om de identiteit van de onmiskenbare bestuurder kenbaar te maken. Bij gebreke hieraan kan u gestraft worden met een gevangenisstraf van 15 dagen tot 2 jaar en een geldboete van € 50,00 tot € 4.000,00, of één van die straffen. Daarbovenop kan de Politierechter rijverbod uitspreken voor minstens 8 dagen en maximaal 5 jaar of levenslang.
De bepalingen aangaande de aansprakelijkheid van de houder van de kentekenplaat zijn bovendien retroactief van toepassing op verkeersovertredingen begaan vanaf 15 februari 2018.
Vroeger was het bewijs dat je zelf niet aan het rijden voldoende om de dans te ontspringen waardoor vele inbreuken onbestraft bleven. Als je nu dit vermoeden weerlegt ben je eveneens gehouden tot het geven van de identiteit van de feitelijke bestuurder. Ik lees hier echter niet in dat u ook de feitelijke chauffeur moet meedelen als je het vermoeden van eigenaar voertuig=overtreder niet wenst te betwisten.
Zou ook absurd zijn. Als ze mij betichten van iets dat ik niet heb gedaan, kan ik toch nooit verplicht worden mij te verdedigen.
Let ook op de zinsnede "wanneer u het vermoeden aannemelijk kunt maken dat u op het ogenblik van de verkeersovertreding niet de bestuurder was". Kan toch zijn dat je niet de feitelijke bestuurder was, maar dit niet aannemelijk kunt maken wegens geen enkel bewijs hiervoor kunnen leveren.