Administratieve boete bij overtreding wegcode?

Moeftie
Topic Starter

Re: Administratieve boete bij overtreding wegcode?

#16 , 16 jan 2016 12:34

Mijn verweer is ingediend. Totaal 7 blz quasi doorlopende tekst (interlinie 1,5 en lettergrootte 11), dus ik vermoed voldoend tegenargumenten. Ik ga de beslissing van De Lijn nu afwachten. Ifv hun weerwoord en de einduitslag zal ik mijn argumenten hier eens posten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kevin23
Juridisch actief: Nee

#17 , 19 mar 2016 17:54

Hoe is het nu afgelopen met de boete van de lijn
Heb ook zo'n boete ontvangen waar ze inschrijven dat ze me een busstrook hebben zien nemen

Moeftie
Topic Starter

#18 , 12 apr 2016 22:41

Heb reactie van De Lijn gehad na mijn verweer van 7 blz, in 1 zin': "uw dossier werd geseponeerd". Zonder inhoudelijke reactie op al mijn verweer-elementen. volgende stap is nu ombudsdienst en Comité P inlichten.

In tegenwoordig ook item in de actualiteit:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... itie.dhtml

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160412_02232711

Reclame

KrisP

#19 , 13 apr 2016 18:27

Comité P?

Moeftie
Topic Starter

#20 , 14 apr 2016 07:32

Idd Comité P. Letterlijke opdracht: "de bescherming van de grondwettelijke rechten en fundamentele vrijheden van de burgers door de politiediensten en -ambtenaren verzekeren door toe te zien op het naleven en het doen naleven ervan"

Lijkt mij dus zéér toepasbaar

KrisP

#21 , 14 apr 2016 11:56

Boete komt toch van De Lijn en niet van de politie als ik het goed begrijp?

Moeftie
Topic Starter

#22 , 14 apr 2016 13:12

Maar het gaat hier wel om ambtenaren met politiebevoegdheid, zij het dan wel beperkt.

giserke

#23 , 14 apr 2016 14:04

Om een boete te kunnen uitschrijven heb je idd politionele bevoegdheid nodig.
Bij de Lijn of NMBS zijn sommige mensen beëdigd om die vaststelling te kunnen doen.
Maw comité P is wel degelijk correct om een klacht in te dienen.

KrisP

#24 , 14 apr 2016 16:38

Jaja akkoord maar ik denk niet dat comité p zich over zoiets gaat uitspreken hoor. Doorverwijzen naar ombudsdienst De Lijn misschien.

Franciscus

#25 , 14 apr 2016 17:12

Er is een vaststelling gedaan. Als die vaststelling correct is gebeurd dus geen machtsmisbruik of andere zaken dan is comité P zelfs niet bevoegd.
Maar het zal de rechter zijn die zich uiteindelijk zal moet uitspreken. ( of in de gevallen (vergissingen) dat er nog geen rechter bij te pas komt zal het door de interne diensten politie of parket dienen rechtgezet te worden)
Er staat duidelijke uitleg op de website comité P
http://www.comitep.be/nl/index.asp?ID=Complaint2#3

Moeftie
Topic Starter

#26 , 14 apr 2016 18:16

Klacht is ook zo geformuleerd dat het comité P vanuit haar toezichtsfunctie (dus geen onderzoek naar mijn specifiek geval) best kan kijken naar de systeemfouten binnen het boetesysteem van De Lijn, in het specifieke geval van zuivere verkeersovertredingen (dwz rijden op busstroken zonder hinderlijk gedrag). Systeemfouten die de grondwettelijke rechten van de burger ondermijnen.

Tybo

#27 , 14 apr 2016 18:56

Wat betreft Comité P ... die zijn enkel bevoegd voor wat betreft politiediensten ... De Lijn valt daar duidelijk NIET onder ...
Er is n verschil tussen bevoegdheid om processen-verbaal op te stellen en politionele bevoegdheid ...
Een GAS-ambtenaar bvb kan ook verkeersovertredingen vaststellen en is GEEN politieagent ... Deze vallen onder een ander statuut ...

Moeftie
Topic Starter

#28 , 14 apr 2016 19:01

Het gaat om de toezichtsfunctie, hebben in het verleden zelfs al onderzoek gedaan naar gebruik van sirenes door ziekenwagens, ook niet echt politiemensen

Tybo

#29 , 15 apr 2016 16:13

Het Comité P werd opgericht in 1991 vanuit de behoefte van het federale parlement om te beschikken over een extern controleorgaan op de politie,
Dus, om duidelijk te stellen dat Comité P in voorkomend geval daar geen extern onderzoek zal voeren ...

Franciscus

#30 , 15 apr 2016 18:02

U zal vermoedelijk bij de ombudsdienst Vlaamse regering moeten zijn.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”