In principe moet een gecontroleerde bestuurder (schriftelijk) kennis krijgen van diens specifieke rechten wanneer hij een ademtest / -analyse dient te ondergaan.
Wanneer hij kennis heeft genomen van diens rechten wordt gevraagd deze te vervolgens schriftelijk ondertekenen en wordt dit document bij het dossier gevraagd
(Is toch zeker van toepassing in de provincie ANTWERPEN).
Zeker dat ie geen kennis heeft gekregen van diens rechten dienaangaande ?
Werd hij afzonderlijk nog verhoord ?
Indien hij een afschrift krijgt van het PV zal normaliter in vermeld moeten staan dat hij al dan niet kennis heeft gekregen van zijn rechten en of hij al dan niet om een wachttijd van 15' heeft gevraagd ...
Hij heeft geen afschrift van zijn PV gekregen. Ik had hem gezegd dat hij daarnaar moest vragen bij het afhalen van zijn rijbewijs maar op het politiekantoor "waren ze het kwijt".
Soit, volgens mij heeft Cassatie bepaald dat men u niet moet vertellen dat u recht hebt op 15 minuten wachttijd, dus het zou me ergens verbazen dat een schriftelijke kennisgeving van dit recht wel nodig zou zijn.
Het artikel uit de wegcode zou ook geen nietigheidssanctie inhouden, wat nogal slecht nieuws was voor de case in dit topic natuurlijk. Nu goed, de kans dat hij hiermee ging wegkomen heb ik nooit hoog ingeschat. Vind het alleen een beetje raar om procedures te maken die ten eerste niet aan de rechtsonderhorige moeten worden medegedeeld en ten tweede, als ze niet worden nageleefd heeft dat blijkbaar geen gevolg.