Woord tegen woord met een agent?U kan niet voorspellen wat een rechter zal / zou doen. De rechter kan evengoed luisteren naar het relaas van TS (en dan ECHT luisteren, niet enkel horen wat je wil horen, zoals er hier velen blijkbaar doen), en (naar mijn mening terecht) besluiten dat TS geen overtreding van de voorrangsregels beging.
Ik interpreteer helemaal niks, ik lees wat er staat, en pas daarbij de wegcode correct toe. En dat kan hier helaas niet van iedereen gezegd worden. De wegcode zegt namelijk nu éénmaal dat men voorrang dient te verlenen aan een voetganger die aan een oversteekplaats op het punt staat over te steken.Wat volgens u "duidelijk naar voor komt", is mijns inziens pure interpretatie van uw kant.uit het relaas van topicstarter komt duidelijk naar voor, dat topicstarter op zijn fiets doorreed en (daardoor) de voetgangers nog niet begonnen over te steken .....
En u verwijt mij, dat ik zou interpreteren .....Uit het relaas van topicstarter komt namelijk net het tegenovergestelde naar voor:[...] en nog stond de juf met haar armen voor de kinderen. ze maakten dus geen aanstalten om over te steken (vind ik persoonlijk) [...] aangezien ze nog aan de andere kant van de weg stonden en ik ruim plaats had om door te fietsen en daarmee niemand hinderde, ben ik doorgefietst.
Hier komt dus géénszins het tegendeel naar voor. De voetgangers staken nog niet over, er is dus geen voorrang verleend. Hoe moeilijk kan het nu toch zijn ?Dus nogmaals, tenzij TS de feiten anders voorstelt dan ze waren, stond de juf met haar armen voor de kinderen, aan de andere kant van de weg, en heeft hij op basis daarvan beslist om door te rijden. NIET andersom !
Juist .... dergelijke onzin vertellen de meeste flagrante voorrangsnegeerders. "Ik reed door omdat de andere bleef wachten".Dus nogmaals, tenzij TS de feiten anders voorstelt dan ze waren, stond de juf met haar armen voor de kinderen, aan de andere kant van de weg, en heeft hij op basis daarvan beslist om door te rijden. NIET andersom !
Je mag je nog in zoveel bochtjes en kantjes proberen te wringen als je wil, maar aangezien de voetgangers bleven staan ipv te beginnen oversteken, er is gewoon geen voorrang verleend. Zo eenvoudig ligt dat. Dus een beetje verbalisant die een correct PV opstelt, heeft gewoon zijn werk correct gedaan. Niks meer, niks minder. Ja, ook een fietser hoort de wegcode te respecteren.Los daarvan is het heel moeilijk stellen dat een PV terecht is, als je niet weet wat er in dat PV staat, niet ?
Sorry, met de beste wil van de wereld kan ik deze absurde hersenkronkel niet volgen. Tenzij je er zelf een oorzakelijk verband (ze staken niet over OMDAT er geen voorrang verleend werd) bij verzint.De voetgangers staken nog niet over, er is dus geen voorrang verleend. Hoe moeilijk kan het nu toch zijn ?
Juist .... dergelijke onzin vertellen de meeste flagrante voorrangsnegeerders.
Als het zo absoluut is als u stelt, kan je aan een B1 verkeersbord niet doorrijden zonder de voorrangsplicht te verzaken. En dan vertel ik onzin ?Wie doorrijdt, biedt géén voorrang aan, en verzaakt derhalve aan de voorrangsplicht.
"bochtjes en kantjes" ... en nog maar eens dezelfde op niks gebaseerde interpretatie van een oorzakelijk verband tussen het blijven staan van de voetgangers en wat TS deed. Mooi.Je mag je nog in zoveel bochtjes en kantjes proberen te wringen als je wil, maar aangezien de voetgangers bleven staan ipv te beginnen oversteken, er is gewoon geen voorrang verleend. Zo eenvoudig ligt dat. Dus een beetje verbalisant die een correct PV opstelt, heeft gewoon zijn werk correct gedaan. Niks meer, niks minder. Ja, ook een fietser hoort de wegcode te respecteren.
Doet hij dat niet, dan riskeert hij een volkomen terecht PV. De enige hoop voor topicstarter in deze, is dat er onzorgvuldigheden in het PV zouden staan.
Lijkt mij geen verzinsel. Net zoals ik een kruispunt niet oprijdt indien mij geen voorrang wordt verleent (kernprincipe van defensief rijden), gaan de meeste voetgangers geen zebrapad oversteken indien er geen voorrang wordt verleent (lees: tot alle voertuigen die moeten voorrang geven stilstaan, zodat de voetganger weet dat het veilig is).Sorry, met de beste wil van de wereld kan ik deze absurde hersenkronkel niet volgen. Tenzij je er zelf een oorzakelijk verband (ze staken niet over OMDAT er geen voorrang verleend werd) bij verzint.De voetgangers staken nog niet over, er is dus geen voorrang verleend. Hoe moeilijk kan het nu toch zijn ?
Aan wie zou dàt nu toch liggen , denkt u ?We draaien in rondjes, heren ...
Dat laatste heb ik reeds in mijn eerste posting hier, geschreven. Herlees 'm anders gerust.Nog 1 keer, en dan hou ik het hier, tenzij er treffelijke argumenten bijkomen, voor bekeken.
Wie een oversteekplaats nadert, moet inderdaad voorrang verlenen. Dat klopt. Maar de wegcode verplicht niet tot stoppen.
Volgens u heeft topicstarter voldaan aan zijn voorrangsplicht, door gewoon door te rijden en de voetgangers te laten wachten.Uit het relaas van TS is duidelijk af te leiden dat hij de situatie gezien had, ingeschat heeft, en zonder iemand te hinderen of in gevaar te brengen kon doorrijden. Daar kan je alleen maar uit afleiden dat hij zijn voorrangsverplichting perfect vervuld heeft.
Helemaal géén hersenkronkel, en neen ik verzin niks. Ik lees wat topicstarter zélf schrijft, én wat de wegcode hem verplicht.:Sorry, met de beste wil van de wereld kan ik deze absurde hersenkronkel niet volgen. Tenzij je er zelf een oorzakelijk verband (ze staken niet over OMDAT er geen voorrang verleend werd) bij verzint.De voetgangers staken nog niet over, er is dus geen voorrang verleend. Hoe moeilijk kan het nu toch zijn ?
U kan die B1 perfect voorbijrijden zonder te stoppen. Bijvoorbeeld als er geen voorrangsgerechtigde bestuurder nadert. Zo er evenwel een voorrangsgerechtigde bestuurder voor u zelfs maar in geringe mate dient te vertragen, hebt u geen voorrang verleend, en derhalve de B1 overtreden.Als het zo absoluut is als u stelt, kan je aan een B1 verkeersbord niet doorrijden zonder de voorrangsplicht te verzaken. En dan vertel ik onzin ?Juist .... dergelijke onzin vertellen de meeste flagrante voorrangsnegeerders.
Wie doorrijdt, biedt géén voorrang aan, en verzaakt derhalve aan de voorrangsplicht.
Ik interpreteer niks, ik lees de wegcode én het relaas van topicstarter. De wegcode verplicht hem die voetgangers voorrang te verlenen. En in het relaas van topicstarter is letterlijk te lezen dat hij doorgereden is, en dat de voetgangers nog niet overstaken. Er is simpelweg geen enkel element aanwezig om het aannemelijk te maken dat topicstarter aan die voorrangsplicht voldaan kan hebben, noch dat het PV onterecht zou zijn."bochtjes en kantjes" ... en nog maar eens dezelfde op niks gebaseerde interpretatie van een oorzakelijk verband tussen het blijven staan van de voetgangers en wat TS deed. Mooi.Je mag je nog in zoveel bochtjes en kantjes proberen te wringen als je wil, maar aangezien de voetgangers bleven staan ipv te beginnen oversteken, er is gewoon geen voorrang verleend. Zo eenvoudig ligt dat. Dus een beetje verbalisant die een correct PV opstelt, heeft gewoon zijn werk correct gedaan. Niks meer, niks minder. Ja, ook een fietser hoort de wegcode te respecteren.
Doet hij dat niet, dan riskeert hij een volkomen terecht PV. De enige hoop voor topicstarter in deze, is dat er onzorgvuldigheden in het PV zouden staan.
Ha neen ?Uit wat TS vertelde, is NIET af te leiden dat hij een inbreuk pleegde op de voorrangsregels. Zo eenvoudig ligt dat.
Niks absurds aan. De wegcode voorziet namelijk nérgens dat er aan de voorrangsplicht verzaakt zou mogen worden indien de voorrangsgerechtigde een afwachtende houding aanneemt.Nogmaals, "het feit dat de voetgangers blijven staan, ergo er is geen voorrang verleend" is absurd, tenzij je er een oorzakelijk verband bij verzint. M.a.w. tenzij je ervan maakt "de voetgangers MOESTEN blijven staan, OMDAT de fietser doorreed". Maar dat is in deze (voorzover af te leiden uit het relaas van TS) niet het geval.
Zo die voetganger op geen enkel moment een stapje trager dient te zetten, of het oversteken nog even uit te stellen, zou er geen bezwaar zijn. Maar wat er bij u blijkbaar maar niet in wil, is dat er hier een fietser doorgereden is hoewel er voetgangers op het punt stonden over te steken.En om heel concreet op je voorbeeld te antwoorden: ga jij laten van (te voet) over te steken omdat een fietser, aan de overkant van de weg, doorrijdt, ook als duidelijk is dat zelfs als je het zebrapad zou overspurten, de fietser voorbij is voor jij in zijn buurt komt ? het enige eerlijke antwoord is "nee"
Ik geef grif toe dat er veel fietsers zijn die niet omzien naar een zebrapad, en vaak de voorrang aan hun laars lappen. Echter, stellen dat ELKE fietser die niet STOPT aan een zebrapad de voorrangsregels schendt, is een brug te ver. Maar blijkbaar is dat verschil moeilijk te vatten.
En dat is nu EXACT wat ik al gans de tijd zeg !!!Zo die voetganger op geen enkel moment een stapje trager dient te zetten, of het oversteken nog even uit te stellen, zou er geen bezwaar zijn.
Ja, ik ben koppig. Omdat jullie blijven een oorzakelijk verband tussen het naderen van TS en het stilstaan van de voetgangers erbij verzinnen. En dat wil er bij jullie blijkbaar ook niet in.Maar wat er bij u blijkbaar maar niet in wil, is dat er hier een fietser doorgereden is hoewel er voetgangers op het punt stonden over te steken.
Ten eerste, en nogmaals: wegcode gaat niet over interpretaties, doch om lezen wat er staat, zoals het er staat. Als je de dingen gaat blijven lezen zoals je zou willen dat 't er stond, ga je het écht niet redden."nog net / gauw"
"er nog voor glipt"
mooie interpretaties. Waarop baseer je die ?
Ik beweer op geen enkel moment dat TS mag "ervoor glippen" of de voetgangers in gevaar brengen. Maar het is ook op geen enkele manier af te leiden uit het relaas dat dit het geval is.
In deze laatste interpretatie (waar eerlijkheidshalve etymologisch overigens wel wat voor te zeggen is) ga je ervan uit dat de bestuurder of voetganger die voorrang heeft, in elk geval EERST moet passeren, dus voor de voorrangverlener. Echter, deze interpretatie van voorrang houdt geen steek in het voorbeeld dat ik al aanhaalde: als je aan een voorrangsweg komt, en er komt in de verre verte iemand aangereden, mag je gerust de weg oprijden, zolang je die persoon niet hindert of in gevaar brengt. "nog net ervoor" en "er voor glippen" zou kunnen betekenen dat je de andere hindert, dus dat mag niet. Maar ...
Volledig correct. Dit impliceert ook dat je MAG VERDER RIJDEN als je dat kan doen zonder gevaar ... enzovoort. Q.e.d.12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.
Wel, lees dan wat er staat, en zoals het er staat.Ten eerste, en nogmaals: wegcode gaat niet over interpretaties, doch om lezen wat er staat, zoals het er staat. Als je de dingen gaat blijven lezen zoals je zou willen dat 't er stond, ga je het écht niet redden.
Daar ben ik het, al gans de tijd, volmondig mee eens. MAAR het omgekeerde telt ook: als de voorrangsgerechtigde niet in de geringste mate diende te vertragen, heeft de ander (en niet "deze laatste", doch da's een detail) WEL voorrang verleend. Wederom: Q.e.d.Zodra de voorrangsgerechtigde evenwel zelfs maar in geringe mate dient te vertragen voor de voorrangsplichtige, heeft deze laatste géén voorrang verleend
Toch wel. TS stelde duidelijk "ik naderde het zebrapad en de juf had ervoor gezorgd dat de kinderen mij zeker hadden gezien. ze hadden me gezien en nog stond de juf met haar armen voor de kinderen. ze maakten dus geen aanstalten om over te steken".En het is uit het relaas van TS compleet NIET af te leiden dat de juf of haar leerlingen ook maar de geringste hinder, vertraging, gevaar, of wat dan ook opliepen door het feit dat TS doorreed. Het feit dat ze er stonden volstaat daarvoor echt niet.