Administratieve boete bij overtreding wegcode?

Moeftie
Topic Starter

Re: Administratieve boete bij overtreding wegcode?

#31 , 15 apr 2016 21:28

Heb ondertussen bericht van de vlaamse ombudsdienst dat er overleg met De Lijn komt om een aantal dingen uit te klaren. Ook ben ik doorverwezen naar de interne dienst van De Lijn aangaande de gebrekkige communicatie en gebrek aan transparantie. Heb dus daar mijn beklag nogmaals gemaakt.

Daarnaast heb ik aan De Lijn gemeld dat ik niet akkoord ga met hun beslissing tot "seponering omwille van verzachtende omstandigheden" en heb ik dus nogmaals aangedrongen om de vaststellingen, zoals gedaan door een controleur van De Lijn, aangaande mijn vermeende overtreding te bezorgen aan het het bevoegde politieparket en over te laten aan de appreciatie van het bevoegde politieparket en desgevallend de politierechter. Het is dan aan het politieparket om desgewenst mijn dossier te seponeren of een minnelijke schikking voor te stellen, of aan de politierechter om de vaststellingen al dan niet nietig te verklaren of om een straf op te leggen, al dan niet met verzachtende omstandigheden. De diensten van De Lijn zijn hiervoor m.i. niet bevoegd.

Mochten ze dit uiteindelijk niet doen dan Overweeg ik om klacht in te dienen op basis van art. 241 Sw, namelijk "wordt gestraft iedere persoon die een openbaar ambt uitoefent, die akten of titels waarvan hij in die hoedanigheid de bewaarder is, die hem zijn bezorgd of waartoe hij uit hoofde van zijn ambt toegang heeft gehad, kwaadwillig of bedrieglijk vernietigt of wegmaakt.]". Eigen sepot toepassen valt mi onder het wegmaken van een akte.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Moeftie
Topic Starter

#32 , 19 apr 2016 11:11

Heb ondertussen bericht van de vlaamse ombudsdienst dat er overleg met De Lijn komt om een aantal dingen uit te klaren. Ook ben ik doorverwezen naar de interne dienst van De Lijn aangaande de gebrekkige communicatie en gebrek aan transparantie. Heb dus daar mijn beklag nogmaals gemaakt.
Ik ben ook terugverwezen naar de dienst van De Lijn, maar dat kan natuurlijk niet voor een ombudsdienst / overheidsdienst die de burgers moet informeren ... uitgerekend over die Lijn !

Begint zowat op KAFKA te lijken. Ik krijg nu van de interne communicatiedienst van De Lijn bericht dat ze mij niet mogen informeren om Juridische redenen en dat alle communicatie via de dienst Boetes moet gaan.

Dus samenvattend:
1) ik neem contact met de dienst "boetes" die mijn vragen negeren
2) ik neem contact met de ombudsdienst die mij doorverwijzen naar de interne communicatiedienst van De Lijn
3) ik neem contact op met de interne communicatiedienst van De Lijn die mij om juridische redenen niet mogen antwoorden en mij doorverwijzen naar de dienst boetes, dus terug naar stap 1.

Lijkt zowat een eeuwige carrousel op die manier....

LeenW

#33 , 19 apr 2016 11:15

1) Is typisch overheid
2) Is een fout volgens mij, het is net aan de ombudsdienst om dit aan te pakken
3) Begrijp ik wel

Hou ons zeker op de hoogte!

Reclame

Moeftie
Topic Starter

#34 , 19 apr 2016 11:28

Wat het derde puntje betreft heb ik laten weten dat ik geen specifieke vraag rond mijn PV heb, maar wel een algemene vraag betreffende de wettelijke basis om administratieve boetes op te leggen voor zuivere verkeersinbreuken. Lijkt mij toch een vraag waar de communicatiedienst op kan en mag antwoorden

Moeftie
Topic Starter

#35 , 19 mei 2016 12:06

En we zijn weer maandje verder. Nog steeds geen antwoord op mijn vraag welke wettelijke basis is gebruikt om mij pogen een boete op te leggen.

Volgende stap, klacht via beroepsinstantie inzake openbaarheid van bestuur en hergebruik van overheidsinformatie - afdeling openbaarheid van bestuur.

Wordt vervolgd

Moeftie
Topic Starter

#36 , 08 jul 2017 14:58

Na alle is mogelijke prcocedures te hebben geprobeerd heb ik nooit een sluitend antwoord gekregen.

Blijkbaar terug zeer actueel
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170708_0296 ... es-de-lijn

mava105
Juridisch actief: Nee

#37 , 08 jul 2017 15:35

Een krantenartikel is nog geen wettekst noch een staatsblad.

Didymus

#38 , 08 jul 2017 16:19

Dat is toch ook helemaal niet de betekenis van "actueel zijn"?
"sowieso" schrijf je zo.

sloeberken

#39 , 08 jul 2017 18:35

Comité P is enkel bevoegd voor de politie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat

#40 , 08 jul 2017 19:43

Comité P is enkel bevoegd voor de politie.
Je herhaalt iets dat ruim een jaar geleden in dit topic al vermeld is...

mava105
Juridisch actief: Nee

#41 , 08 jul 2017 19:46

Dat kan je voorhebben als men oude koeien van meer dan 1 jaar uit gracht haalt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”