Rijden zonder helm voor 5 meter

Mash5012082001
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Rijden zonder helm voor 5 meter

#1 , 25 okt 2019 17:56

Beste mensen

Deze middag wou ik mijn brommer verplaatsen aan de schoolpoort toen er opeens een agent stopte achter mij en zij moet ik de boete opsturen of wa wil je er mee doen

Ik reed namelijk voor een goeie 5à8 meter zonder mijn helm omwille die in mijn kluisje lag
De agent in kwestie was niet in dienst en reed met zijn familiaal voertuig en hij was alleen

Wat bedraagt de boete en mogen agenten niet indienst boetens uitschrijven of opsturen

Er is geen pv opgemaakt en de agent in kwestie stapte ook niet uit zijn auto

Weet er hier iemand wat meer over van wat ik moet doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 okt 2019 18:01

Politieambtenaren zijn 24/7 bevoegd.

Het enige dat we weten is dat de ambtenaar in kwestie niet onmiddellijk een PV heeft opgesteld - dat lijkt me ook normaal.

Het enige dat je kan doen is wachten of er een brief op de mat komt vallen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

bosprocureur

#3 , 25 okt 2019 18:15

De kans is klein denk ik, brommer, dus zonder nummerplaat, en bestuurder niet geidentificeerd?

Reclame

Franciscus

#4 , 25 okt 2019 18:18

Dacht dat na quasi 50 jaar die fabeltjes van met twee zijn en alleen in uniform enz enz uit de wereld waren.
In principe moet de politieambtenaar elk misdrijf dat hij vaststelt zo snel mogelijk melden aan zijn overheid (Parket of burgemeester (administratieve overheid)).
Bij mijn weten is sedert 2016 elke 'brommer voorzien van een nummerplaat - zelfs pedelec fietsen die snel kunnen rijden.

https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkee ... romfietsen

Mash5012082001
Topic Starter

#5 , 25 okt 2019 18:19

Alvast bedankt

Maar ik vraag me alleen af mijn brommer is verzekerd en is helemaal op orde

Ik vroeg de agent in kwestie of ik zijn badge mocht bekijken wat ook een recht is om te weten tegen wie ik sprak de persoon weigerde met brute stem “dit zijn uw zaken niet” wat moet ik daar aan doen ?

Franciscus

#6 , 25 okt 2019 18:25

U zal bedoelen zijn legitimatiebewijs..het laten zien is voldoende.
Zijn naam zal zo wie zo op PV staan of zijn registratienummer kan nu blijkbaar ook.
Ik zou schrijven dan had u ook uw EiD moeten overhandigen en de nodige documenten van uw voertuig.

Mash5012082001
Topic Starter

#7 , 25 okt 2019 18:39

Dit wou ik ook maar de agent in kwestie reageerde er niet op hij negeerde dit volledig mijn brommer is verzekerd en staat helemaal op orde mijn nummerplaat is ook in orde.

Ik vraag me alleen af of dit professioneel aangenomen is ik vroeg zelf of ik aan de kant moest gaan voor de veiligheid van andere weggebruikers en automobilisten en de agent in kwestie zij nene tis goe blijf ma staat we stonden voor een rood licht ik heb dan gezegt tegen de agent in kwestie “mijn excusens als ik veel vraag ik zal mijn brommer hier op de parking stellen en dan kan u doorrijden de agent zij u heeft goede bedoelingen maar u speelt met u leven ik weet dat het fout was maar ik was nog geen 5-8 meter vooruit gereden

Orran

#8 , 26 okt 2019 00:56

Dit wou ik ook maar de agent in kwestie reageerde er niet op hij negeerde dit volledig mijn brommer is verzekerd en staat helemaal op orde mijn nummerplaat is ook in orde.

Ik vraag me alleen af of dit professioneel aangenomen is ik vroeg zelf of ik aan de kant moest gaan voor de veiligheid van andere weggebruikers en automobilisten en de agent in kwestie zij nene tis goe blijf ma staat we stonden voor een rood licht ik heb dan gezegt tegen de agent in kwestie “mijn excusens als ik veel vraag ik zal mijn brommer hier op de parking stellen en dan kan u doorrijden de agent zij u heeft goede bedoelingen maar u speelt met u leven ik weet dat het fout was maar ik was nog geen 5-8 meter vooruit gereden
Over de klantvriendelijkheid van sommige agenten kan er veel over en weer gezegd worden, maar dit verandert niet dat je in fout was. Doe jezelf de gunst van die "het was maar X meter" mentaliteit kwijt te spelen. Zoals de agent zegt breng je enkel maar jezelf onnodig in gevaar. Zeker gezien je je toch over een kruispunt begeven hebt. Voor hetzelfde geld negeert er iemand het rode licht terwijl je oversteekt en eindigt de inhoud van je schedel op het asfalt, voor die vijf meter.

Er zit niet veel anders op dan te wachten om te zien of je een afschrift van PV in de post ontvangt. Dit kan toch wel eventjes duren.

mava105

#9 , 26 okt 2019 09:09

Je hebt gereden dat is voldoende al is het minder dan 1 meter.
Heb ooit zelf eens een PV gehad (in Duitsland) omdat ik mijn wagen 1 meter had verplaatst, zonder gordel. Bij het uitstappen had ik nl vastgesteld dat de achterstaande auto niet meer gemakkelijk kon wegrijden, terwijl er voor mij nog voldoende plaats was. Ik wou dus vriendelijk zijn en hem even een paar tiental cm vooruit plaatsen. Maar oompje agent had het gezien, en zonder pardon de bon op (destijds 6 DM- nu dus ongeveer 30 €).

bosprocureur

#10 , 26 okt 2019 12:05

6 DM voor 30€ ,

Stond de DM indertijd zoooo sterk ? :shock:

mava105

#11 , 26 okt 2019 12:23

Een DM was destijds 20 Bef. Dus is 6 DM gelijk aan 120 Bef of 3 €
Er stond een nulletje teveel. Hoofdrekenen lukt niet meer zo goed als vroeger. Sorry

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”