De wetgeving over weedgebruik en rijden onder invloed staan los van elkaar. Het klopt dat wiet een illigaal goed is, maar anderzijds wordt in België hieraan de laagste vervolgingsprioriteit aan gegeven(eigen gebruik).
Je kan de twee niet door elkaar gebruiken. Als een te hoog thc-gehalte gevonden wordt in je bloed tijdens het rijden dan ben je aan het "rijden onder invloed", dan wordt je niet betrapt op weedgebruik. Je zou een veel lagere boete en geen rijverbod krijgen, moest je betrapt worden op weedgebruik...
De wetgeving moet niet aangepast worden omdat iemand een substantie met regelmaat wil gebruiken, dit is het punt niet. Het punt is dat niemand een boete verdient voor "onder invloed rijden", terwijl ze het niet zijn.
Ik zou het zelf beter vinden dat je dan betrapt wordt tijdens het rijden op weedgebruik in plaats van het stigma "onder invloed te rijden".
Mijn hele punt is net dat de bloedtest zijn doel mist en bij deze groep geen nuchterheid detecteerd. Dit is dan ook een discussie die tot niets leidt...
Ik vind het evenwel een interessante oefening of een wet bestreden kan worden door de anti-discriminatiewet...
Klopt niet.
Het gebruik van drugs is grappig genoeg niet strafbaar in België, buiten wanneer je met een voertuig aan het rijden bent. (Bestuurlijk niet meegerekend)
Echter (typisch België) het gebruik van drugs impliceert dat u ook in het bezit bent geweest van de drugs.
Dus gepakt wanneer u aan het rijden bent onder invloed->ook een pv voor bezit van drugs! (weinig politiemedewerkers zullen echter twee pv's opstellen).