Alcoholcontrole in woning

Kevinx89
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Alcoholcontrole in woning

#1 , 19 nov 2020 14:50

1,5 jaar geleden moest ik met mijn fiets uitwijken voor een wagen die te snel reed waardoor ik ten val ben gekomen vlak bij mijn woning. We hebben elkaar niet geraakt maar de bestuurder reed er alsnog vandoor. Ik had voor alle duidelijkheid niet gedronken op het moment van de feiten. Eens in mijn woning hebben ik en mijn partner mijn knie en been verzorgd. Ik heb thuis na het voorval enkele pils biertjes gedronken. Iets later na de feiten hebben we toch besloten om eens contact op te nemen met de politie omdat zowel wij als andere buurtbewoners de hardrijders in onze straat beu aan het worden zijn. De dame aan te telefoon was zeer vriendelijk en zei dat ze een patrouille ging langs sturen om even aangifte te doen. De politie is ruim na de feiten ter plaatse (in mijn eigen woning) binnengekomen. Eén van de 2 agenten was echt onbeleefd en het stond hem duidelijk niet aan. Er werd mij niet gevraagd of ik medische hulp nodig had en ik moest, ondanks ik slecht te been was, onmiddellijk naast de agent, al rechtstaand, een ademtest afleggen. Ik mocht zelfs niet zitten, ook niet na de test, ondanks de last aan mijn knie en been. Deze Ademtest bleek positief te zijn maar ik had niet gedronken op het moment dat ik mijn fiets bestuurde op de openbare weg. Na de feiten thuis had ik dus wel iets gedronken, niet met het idee dat ik de politie nog zou bellen of aangifte ging doen. Het was die dag zeer warm, ik wou even bekomen en had mijn eerste dag verlof na een lange periode van werken. Dan doet een pilsje eens deugd. Plus, ik was absoluut niet dronken, dat staat ook in het PV (geen tekenen van dronkenschap,...). Ook neem ik medicatie die een ademtest tot 0,45mg/l kan doen beïnvloeden. Ik voelde mij aangevallen in mijn eigen woning, deze privéterrein is en waar ik nog steeds het recht heb enkele biertjes te consumeren zonder mij daarvoor hoeven te verantwoorden. Mijn rijbewijs B werd ingetrokken en de zaak komt voor in december. Kan dit zomaar? Kan de politie zomaar bij mensen thuis op privéterrein een verkeerscontrole/ademtest uitvoeren? Had ik het recht om de politie te verzoeken de woonst te verlaten? Ik zit hier toch met veel vragen. Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 19 nov 2020 15:49

Jij hebt de politie er zelf bijberoepen en ze binnen gelaten. Eigenlijk had je terplaatse moeten blijven en zeker geen biertjes drinken. Bij een dergelijk ongeval nemen ze ALTIJD een alcoholtest.

Kevinx89
Topic Starter

#3 , 19 nov 2020 17:21

Mava105:
Ik was thuis, het voorval (ongeval vind ik nogal omslachtig aangezien ik en het voertuig elkaar nooit geraakt hebben en ik uiteindelijk door mijn manoeuvre ten val ben gekomen) deed zich voor mijn deur/oprit voor. Ik had ook niet onmiddellijk de intentie om de politie te verwittigen. Anders had ik inderdaad wel gewacht om een biertje te drinken. Het was pas later dat ik toch wou informeren wat ik best deed en de patrouille langskwam.

Reclame

Issued

#4 , 19 nov 2020 19:06

Dat is dan toch stevig doorgedronken. 0,45 blazen is 1,03 promille. Dat is 6 pinten in het eerste uur of 7/8 als er twee uur over gingen. Klopt dat ergens?

RomeoDelta

#5 , 19 nov 2020 20:12

U was betrokken partij in een verkeersongeval met lichamelijk letsel zoals u zelf aangeeft. U heeft de politie gebeld en deze in uw woning gelaten. De inspecteurs ter plaatse hadden zeker het recht u te onderwerpen aan een ademtest op basis van K.B. 16/03/1968 art. 59 §1.1.

§ 1. De officieren van gerechtelijke politie die hulpofficier zijn van de procureur des Konings, het personeel van het operationeel kader van de federale en lokale politie kunnen een ademtest opleggen die erin bestaat te blazen in een toestel dat het niveau van de alcoholopname in de uitgeademde alveolaire lucht aangeeft:

1° aan de vermoedelijke dader van een verkeersongeval of aan ieder die het mede heeft kunnen veroorzaken, zelfs indien hij het slachtoffer ervan is;

Het feit dat uw rijbewijs werd ingetrokken betekend vermoedelijk dat uw zelfs boven 0.65mgL/UAL i.p.v. 0.45mgL/UAL geblazen heeft. Dat zijn een heleboel pilsjes in de korte tijdspanne die u beschrijft ;) Het is trouwens perfect mogelijk uw verhaal na te trekken op basis van de tijdspanne en de alcoholopbouw en -afbraak in een menselijk lichaam dus indien uw verhaal klopt moet u zich daar geen zorgen om maken, als uw verhaal klopt ten minste.

U was misschien niet in staat van dronkenschap maar duidelijk wel geïntoxiceerd, wat twee verschillende zaken zijn maar beiden strafbaar. De rest van uw verhaal over de onbeleefde agent en dergelijk is een louter subjectief gegeven..

Issued

#6 , 19 nov 2020 21:23

Van 0.35 Mg/l en verkeersonveilig gedrag kan een intrekking ook.

Kevinx89
Topic Starter

#7 , 15 dec 2020 12:28

Ik ben zonet volledig vrijgesproken door de politierechter in Dendermonde. Bedankt voor jullie reacties.

pouly

#8 , 16 dec 2020 14:25

U bent vrijgesproken, wat fijn voor u is, maar in #1 zegt u toch dat u rijbewijs werd ingetrokken. Voor hoe lang werd dat ingetrokken ? hoe hebt u het teruggekregen ? Is daar sprake over in het vonnis ?

LYNX XX

#9 , 16 dec 2020 17:06

Volgens mij rammelt de topic van de TS langs alle kanten. Ongeloofwaardig verhaal.
Hij met de fiets en een wagen, hebben elkaar niet geraakt : hij gevallen??? dronken ??

Gaat binnen en was eerst niet van plan om de politie te bellen en dronk zo gezegd een degelijk aantal pintjes.
De politie neemt alcoholtest af, logisch want die zogezegde onvriendelijke agent ( die natuurlijk de alcohollucht
rook ).
Bij een ongeval met een gekwetste gaat de gekwetste niet in zijn huis, maar blijft ter plaatse : politie moet komen voor ongeval met gekwetste. Hij was zo slecht te poot ( drank ? ).

https://www.druglijn.be/drugs-abc/alcoh ... nken-fiets

Het ingetrokken rijbewijs ? Is afgeschaft sinds 01.10.2017. Het rijbewijs kan niet meer automatisch worden ingetrokken. De rechter heeft wel de mogelijkheid om naast de boete ook soms het rijbewijs in te trekken.

In Antwerpen zeggen ze ge hebt hoerenchance gehad. Goede engelbewaarder of had de rechter pintjes gedronken ? Uitspraak op basis van weggemoffelde bewijzen.

Ik lees ook duidelijk #7 Inazuma : sta ik ook volledig achter.
Spijtig dat de cultuursector zo getroffen is; was zeker plaats als acteur.

Uitspraak rechter waarschijnlijk op basis van : dronken fietser mag niet automatisch zijn rijbewijs ingetrokken worden.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”