Rijbewijs b

Gwen.g75
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Rijbewijs b

#1 , 09 jan 2021 15:07

Met het rijbewijs b mag men niet meer trekken dan 3500kg totaal gewicht mtm aanhanger en mtm auto samen.dus als ik met mijn wagen die een mtm heeft van 2300kg en een aanhang wagen of caravan van mtm 1400kg ben ik strafbaar met rijbewijs b.xant samstel weegt 3700kg.
Maar een tesla model x heeft een mtm van 3030kg die mag zonder probleem een aanhangwagen of caravan trekken van mtm 750kg met rijbewijs b. Samuel weeg dan toch ook 3780kg. Waar zit het verschil in dan. Ik ben strafbaar maar een tesla met aan hangwagen van 750kg niet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 09 jan 2021 17:03

Met een B mag je altijd tot 750 kg trekken. Bv een terreinwagen met MTM 3500 kg mag een aanhangwagen tot 750 kg trekken. Als het MTM van het trekkend voertuig minder dan 2750 kg is dan mag je een aanhangwagen/caravan trekken met een MTM van 3500 kg - MTM wagen. Zie uw voorbeeld. Dat zijn nu eenmaal de regels.

Let wel: het trekkend voertuig moet gehomoleerd zijn voor t gewicht van de aanhangwagen en indien meer dan 750 kg ook een Q plaat en verzekeringen.

pouly
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jan 2021 14:43

Niet vergeten dat een trekhaak steeds dienst gekeurd te zijn, ook wanneer er enkel een fietsendrager of een aanhanger met een MTM van max 750 kg wordt getrokken.

https://www.gocavlaanderen.be/nl/p/trekhaakkeuring-ui

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”