GAS-boete na werken aan de straat

Erlin
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

GAS-boete na werken aan de straat

#1 , 16 jan 2022 23:05

Rond de kerst ontving ik een GAS-boete voor "foutief parkeren" op een plek waar ik (en anderen ook) mijn auto al meer dan een jaar plaats. De aanleiding is waarschijnlijk dat er in augustus/september 2021 werken zijn geweest in de straat, waarbij fietssuggestiestroken zijn geplaatst, alsook een aantal parkeervakken verderop in de straat. In het bericht over de werken aan inwoners van de straat stond expliciet dat er geen parkeerplaatsen zouden verdwijnen ter hoogte van deze huisnummers.

Zie hier de huidige situatie op Google Maps (en bij de eerdere opnames is te zien dat er eerst geen parkeervakken waren behalve de invalidenparkeerplaats).

De auto stond geparkeerd achter de invalidenparkeerplaats (tot dit jaar dus het enige afgebakende vak) en dus nog niet langs de gele onderbroken strepen. Kan iemand uitleggen waarom dit niet toegestaan is? Ik heb al lopen zoeken in de online wegcode maar kan nergens concreet terugvinden dat het parkeren buiten een parkeerstrook strafbaar is als er verder geen parkeerverbod is (en dat is er bij mijn weten niet, en de auto stond verder ook niet op de fietsstrook).

En heeft het zin om de boete aan te vechten op grond van 'jullie zeiden dat er geen parkeerplaatsen gingen verdwijnen, dus dit is niet eerlijk?'

Veel dank voor het meedenken!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 17 jan 2022 00:01

Ik zie geen enkele reden dat u er niet mag staan, als uw wagen kleiner is dan 1,65m (anders stond je te dicht bij het verkeersbord), en kleiner is dan 4m (anders stond je ofwel toch in de verboden zone, ofwel op de plaats voor andersvaliden).

Ik zou op z'n minst uitleg vragen aan de GAS ambtenaar op welke grond u foutief zou geparkeerd staan.

Parkeren buiten een parkeerstrook is inderdaad niet strafbaar.
Parkeren op een fietssuggestiestrook ook niet trouwens.
Moest die gele markeringen op de boordsteen niet aangebracht zijn, mocht je daar overal parkeren lijkt mij.

Erlin
Topic Starter

#3 , 17 jan 2022 16:11

Veel dank voor jullie reactie!

Onze auto is 3,6m bij 1,65, dus ik neem aan dat dat niet het probleem is (ik wist niet dat te dicht bij een verkeersbord staan ook een overtreding kon zijn, weer wat geleerd).

Als ik de boete goed lees gaat het om een overtreding op artikel 10: stilstaan/parkeren volledig of deel op de rijbaan. In het PV staat verder bij de vaststellingen (als ik het even samenvat): tijdens onze patrouille kunnen wij te Gent, Groenstraat ter hoogte van huisnummer 96 een voertuig opmerken welke aldaar geparkeerd staat buiten de voorziene parkeervakken. Op het moment van de feiten werd niet geladen en/of gelost.

En even dat er geen misverstand is: dat er in april 2021 geen verbod was dat had ik inderdaad begrepen, toen stond onze auto er ook vaak zonder problemen. Maar dan klopt het dus dat dat verbod er na het aanbrengen van de parkeerstrook en fietsstroken in de huidige situatie ook niet is voor het stukje tussen de gele strepen en de gehandicaptenplaats? (de plek waar de lichtblauwe auto staat in de situatie van april 2021?)

Reclame

Erlin
Topic Starter

#4 , 18 jan 2022 20:18

De auto stond inderdaad voor de gehandicaptenplaats, het is een kleine auto (l3,6xb1,65xh1,55) maar over de afmetingen is in het PV idd niks gezegd. Heb de lijn nog even gemeten en die is ca. 16-17 cm breed.

U zit er in elk geval (als ervaringsdeskundige dus?) helemaal in, indrukwekkend! Ik moet bekennen dat ik het zelf nauwelijks nog begrijp, en de regelgeving kan lokaal dus ook nog verschillen? In elk geval vreemd dat de politie klaarblijkelijk niet goed op de hoogte is?! Maar ik kan hier wel wat mee voor mijn verweer, dus dank daarvoor!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”