Second opinion herstelonderzoek

Maarten1978
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Second opinion herstelonderzoek

#1 , 08 jul 2025 19:01

Beste,
Ik heb recent een herstelonderzoek medisch en psychologische ondergaan na een veroordeling voor alcohol. Ik wist niet op voorhand dat er ook een PETH alcohol-test zou worden gevraagd. Ik had maar enkele dagen tijd om die te laten afnemen. Nu was ik recent voor ganse weekends al naar enkele festivals geweest waar ik wel redelijk veel gedronken had zonder dat ik moest rijden. In de week dronk ik bij de maaltijd of in de avond bij de televisie ook wel eens iets. Nu was die test natuurlijk niet goed waardoor Vias me rijp rijongeschikt heeft verklaard voor 6 maanden tot een positief nieuw onderzoek en bloedtest.
Is het mogelijk om een second opinion te krijgen met een representatiever bloedstaal nu ik weet dat dit er aan komt. Of is er geen enkel "beroep" mogelijk tegen de conclusie van Vias?
Vriendelijke groeten,
Maarten

Franciscus

#2 , 08 jul 2025 20:27

U kan in beroep gaan bij de rechtbank als daar nog tijd voor is.
Rechtbank heeft u veroordeeld en voorwaarden opgelegd.
Wat de medische testen betreft blijkt u niet geslaagd te zijn...
Negatief testen is een voorwaarde om terug u R.B. te verkrijgen

https://www.vias.be/nl/particulieren/he ... derzoeken/

https://www.winston.be/the-winston-time ... instelling.

Lanox

#3 , 09 jul 2025 11:07

De test dient net om na te gaan hoe je met alcohol omgaat. Doordat je niet wist dat je deze test moest ondergaan is hij net zeer representatief geworden. Vergelijk het met inhouden voor een flitspaal om je daarna weer geen fluit van de snelheidslimiet aan te trekken.

Reclame

Milo72

#4 , 07 aug 2025 13:33

De test dient net om na te gaan hoe je met alcohol omgaat. Doordat je niet wist dat je deze test moest ondergaan is hij net zeer representatief geworden. Vergelijk het met inhouden voor een flitspaal om je daarna weer geen fluit van de snelheidslimiet aan te trekken.
Om even advocaat van de duivel te spelen:
Als er een gelijkaardig systeem zou bestaan voor te snel rijden, zou bvb een Max Verstappen nooit zijn rijbewijs terugkrijgen, want uit zijn historiek blijkt dat hij veelvuldig veel te snel rijdt ...

(en ja, ik weet dat de vergelijking niet helemaal op gaat... Maar toch, TS wordt in dit geval toch ook 'bestraft' voor iets wat op zich niet tegen de wet is ... drinken als je niet rijdt is voor zover ik weet nog steeds niet strafbaar)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Lanox

#5 , 07 aug 2025 16:59

Een rijbewijs is dan ook geen recht maar een privilege. Als je dit privilege verliest kan een rechter voorwaarden opleggen om dit privilege terug te krijgen. En die voorwaarden kunnen inderdaad dingen zijn die op zich niet strafbaar zijn. Hoe vaak hoor je op het nieuws niet dat verdachten worden vrij gelaten onder voorwaarden? Meestal zijn die voorwaarden ook dingen die op zich niet strafbaar zijn, maar die in de context van de zaak noodzakelijk worden geacht.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”