Begin bebouwde kom

bartbeer
Topic Starter

Begin bebouwde kom

#1 , 22 dec 2009 08:49

Beste, bij ons werden onlangs zoneringsborden geplaatst. Op zich een goede zaak vind ik maar der stellen zich toch een aantal problemen voor ; mijns inziens. Het betreft het binnenkomen van de bebouwde kom dan heb je het bord F1a met doorboven een bord einde zone 50?
Dus ik ga eens even een volledig voorbeeld geven. Beginnende 1 kilometer komende richting centrum in een zone 70, 200 meter voor je de bebouwde kom binnenrijd wordt het zone 50 en dan bij het binnnenrijden van de bebouwde kom het bord F1a met daarboven de aankondiging einde zone 50, alhoewel de zone 50 doorloopt tot een stuk voorbij einde bebouwde kom.

Je moet toch toegeven dat dit op zijn minst een dubbelzinnig bord is want het is hetzelfde als begin 50 en einde 50 boven elkaar. Deze manier wordt overal binnen de gemeente toegepast (het einde zone 50 bord boven het binnenkomenvan de bebouwde kom )

Kan iemand me raad geven of dit wel correct is ? Volgens mijn niet.

Grtn :shock:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 22 dec 2009 18:43

Volgens mij correct.
Een bord "bebouwde kom" wil (veel) meer zeggen dan alleen maar de snelheidsbeperking (op het eerste zicht: ook inzake parkeren; regels voor fietsers; ...).
Ik meen me te herinneren dat het voor een wegbeheerder gemakkelijker is snelheidsbeperkingen in te voeren dan de afbakening van een bebouwde kom te veranderen.

Eenzelfde (m.i. even ergerlijk) verschijnsel doet zich voor als je een bord tegenkom: max. 50 met een onderbord "HERHALING", terwijl je zeker bent dat het het eerste bord is van die soort. Het is dan zogezegd een herhaling van het bord "bebouwde kom"...

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”