Ze hebben dus zélf vastgesteld dat de bestuurder die GSM niet in de hand hield, maar dat de GSM op de voorruit bevestigd was. En dit terwijl de wegcode enkel verbiedt dat er gebruik gemaakt wordt van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.Hallo,
ik heb onderstaande boete in de bus gekregen, wat denken jullie ervan?:
Overtreding: Bestuurder van bovenvermeld voertuig bevond zich in overtreding met:
KB 01.12.1975 Art. 8.4 - overtreding 2de graad
De overtreding op de hierna vermelde bepalingen wordt beschouwd als overtreding van de 2de graad krachtens artikel 2.3° van KB 30-09-2005 : Art 8.4 Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon (GSM) die hij in de hand houdt.
Vaststellingen: Opstellers stellen vast dat de bestuurder bezig is met zijn gsm tijdens het rijden. De mannelijke bestuurder met baard zijn gsm hangt in het midden van de voorruit van zijn voertuig. Opstellers stellen duidelijk vast dat de bestuurder met rechterhand de gsm aan het bedienen is, die bevestigd is op de voorruit, tijdens het rijden.
Dan hadden ze artikel 8.3 maar moeten weerhouden, en zou de inbreuk maar moeten blijken uit hun vaststellingen. Een PV heeft bijzondere bewijswaarde. En daar is op zich niks mis mee, maar dan mag toch redelijkerwijs verwacht worden dat de verbalisanten hun PV met nét ietsjes méér zorg opstellen ipv dat ze er maar met hun klak naar smijten.Artikel 8.3 wegcode.
Dat is de reden waarom je bij de meeste gps'en in het begin te lezen krijgt "niet bedienen tijdens het rijden".
Wélke crimeIf you can't do the time, don't commit the crime.
Klinkklare onzin. Je hebt altijd 1 hand nodig om de toetsen in te drukken, ja. Da's nog iets anders dan die GSM daartoe ook nog in de hand te houden. En dat laatste was blijkbaar niet het geval. De verbalisanten hebben immers zélf geschreven dat het toestel aan de voorruit bevestigd was.hmmm misschien een domme opmerking maar hoe kan je de gsm bedienen zonder hem in de hand te houden aangezien het toestel blijkbaar vasthangt aan het raam.
Als je het toestel zichtbaar bedient heb je een hand op het toestel en is art 8.3 van kracht.
Nope, geen overtreding. Beklaagde hield het toestel niet in de hand, wat nu net een voorwaarde is om in overtreding te zijn met de hem ten laste gelegde inbreuk.Het is mogelijk dat de politierechter op basis van de verwarring tussen 8.4 en 8.3 u vrijstelling verschaft... persoonlijk zou ik er niet op hopen aangezien de handeling die de overtreding vormt wel degelijk in het pv is opgenomen.
Jazo ?Het maakt niet uit waarvoor u de gsm manipuleerde, het feit dat een van uw handen met het toestel bezig was ipv het stuur is voldoende.
Dat lijkt me een gevaarlijke veronderstelling die in de rechtbank wel eens onderuit gehaald zou kunnen worden. Ik zie de meeste mensen nog niet zonder ondersteuning met één vingertje op die GSM typen. Als je daarentegen de GSM vastklemt met duim en middenvinger om met je wijsvinger op de juiste plaats te duwen, dan heb je de GSM in je hand, zelfs als hij tegen de voorruit is geplakt.Nope, geen overtreding. Beklaagde hield het toestel niet in de hand, wat nu net een voorwaarde is om in overtreding te zijn met de hem ten laste gelegde inbreuk.
Dat had dan moeten blijken uit hun vaststellingen. Verbalisanten hebben daarover niks geschreven in hun PV.Dat lijkt me een gevaarlijke veronderstelling die in de rechtbank wel eens onderuit gehaald zou kunnen worden. Ik zie de meeste mensen nog niet zonder ondersteuning met één vingertje op die GSM typen. Als je daarentegen de GSM vastklemt met duim en middenvinger om met je wijsvinger op de juiste plaats te duwen, dan heb je de GSM in je hand, zelfs als hij tegen de voorruit is geplakt.Nope, geen overtreding. Beklaagde hield het toestel niet in de hand, wat nu net een voorwaarde is om in overtreding te zijn met de hem ten laste gelegde inbreuk.
Het gaat om een GSM niet om één van de apparaten die u noemt die INTEGRAAL deel uitmaken van een wagen, wat NIET gezegd kan worden van een telefoontoestel. Appelen met peren vergelijken zal u in de rechtszaal geen meter vooruit helpen. Daar maakt men korte metten met dergelijke sofismen.Klinkklare onzin. Je hebt altijd 1 hand nodig om de toetsen in te drukken, ja. Da's nog iets anders dan die GSM daartoe ook nog in de hand te houden. En dat laatste was blijkbaar niet het geval. De verbalisanten hebben immers zélf geschreven dat het toestel aan de voorruit bevestigd was.hmmm misschien een domme opmerking maar hoe kan je de gsm bedienen zonder hem in de hand te houden aangezien het toestel blijkbaar vasthangt aan het raam.
Als je het toestel zichtbaar bedient heb je een hand op het toestel en is art 8.3 van kracht.
Nope, geen overtreding. Beklaagde hield het toestel niet in de hand, wat nu net een voorwaarde is om in overtreding te zijn met de hem ten laste gelegde inbreuk.Het is mogelijk dat de politierechter op basis van de verwarring tussen 8.4 en 8.3 u vrijstelling verschaft... persoonlijk zou ik er niet op hopen aangezien de handeling die de overtreding vormt wel degelijk in het pv is opgenomen.
Jazo ?Het maakt niet uit waarvoor u de gsm manipuleerde, het feit dat een van uw handen met het toestel bezig was ipv het stuur is voldoende.![]()
Een bestuurder mag dus voortaan ook niet langer de airco bedienen, de zonneklep open/dicht doen, de achterruit-ontdooiing opzetten of uitschakelen, zijn binnenspiegel even wegklikken als hij door een achterligger verblindt wordt ....
Want dat zijn stuk voor stuk handelingen waarbij er minstens 1 hand tijdelijk niet aan het stuur zit.
Géén dingen zeggen, die niet in het pv voorkomen. Men is slechts strafbaar op basis van wat een verbalisant daadwerkelijk heeft geconstateerd, en niet louter op basis van wat theoretisch perfect mogelijk is. Ofwel blijkt de overtreding uit hetgeen er beschreven staat bij de vaststellingen, ofwel niet. En hier is dat onmiskenbaar niet het geval .....Het is perfect mogelijk het toestel aan de ruit bevestigd te hebben en strafbaar tijdens het rijden te bedienen. Handfree wil nog steeds zeggen dat je behalve voor plaatsen en uitnemen van het toestel gedurende de gehele rit je gsm niet dient aan te raken. Bij moderne systemen is dit zelfs niet meer nodig na de initiële bluetooth handshake.