Pagina 1 van 1

Onmiddellijke inning VS GAS

Geplaatst: 06 feb 2015 15:30
door Wuyts1991
Beste forumleden,

In opvolging van een reeds bestaand topic en om een actueel thema aan te kaarten had ik graag volgende vraag beantwoord gezien.

In verschillende gemeenten waaronder nu ook enkele grote steden worden GAS ambtenaren opgeleid om verkeersovertredingen vast te stellen. Ook politiediensten zullen in de toekomst verkeersovertredingen vaststellen en afhandelen op basis van het GAS systeem. Geen onmiddellijke inningen meer via de politierechtbank maar GAS boetes via de gemeente.

De grote vraag, kan dit zomaar?
Hoe is het mogelijk dat een gemeentelijk reglement boven een wegcode gesteld wordt?

Re: Onmiddellijke inning VS GAS

Geplaatst: 06 feb 2015 15:43
door LeenW
Het hele concept van een GAS boete is nogal wankel, dit maakt het m.i. niet erger dan het al was.

Re: Onmiddellijke inning VS GAS

Geplaatst: 06 feb 2015 18:47
door Wuyts1991
De stad beboet en de stad int het geld. Waar zitten we met de scheiding der machten die in onze rechtstaat zo belangrijk is?

Is de objectiviteit bij betwisting van de boete te garanderen? Bij elke seponering zal de stad rechtstreeks inkomstenverlies leiden.

Wat met de beperking in bevoegdheden die hieruit volgen? Momenteel dmv het onmiddellijke inning systeem kan men als politieagent werken in Oostende en een boete schrijven in Genk. Wat het GAS reglement betreft, dit is beperkt per gemeente of stad. Kan een politieagent met het invoeren van het GAS systeem dus geen boete meer schrijven in Genk?

Agenten van politie doorstaan een reeks van testen, volgen een half jaar opleiding om deze vaststellingen te mogen doen.
De GAS ambtenaren volgen twee weken opleiding en zijn eveneens bevoegd. Logisch?