Pagina 1 van 1

Trajectcontrole

Geplaatst: 08 feb 2015 22:43
door Paul Huurder
Hallo,

Daarstraks was ik op de E40 aan het rijden thv Wetteren. Daar is een traject controle.
Ik was 118/119 km per uur aan het rijden. Kwam er ineens een auto mij voorbij gestoken tegen (ik schat 135/140).

Nu begon ik te denken.

Bij een "normale" flitspaal heb je een correctie van 6km.
Zit er op een traject controle ook een correctie? En indien ja, hoeveel ongeveer.

Ik ben iemand die probeert om me aan de snelheidslimiet te houden, maar ik ben gewoon nieuwsgierig :-)

Re: Trajectcontrole

Geplaatst: 08 feb 2015 23:25
door LeenW
Bij gebrek aan speling op trajectcontrole, lijkt mij dit overbodig.

Re: Trajectcontrole

Geplaatst: 09 feb 2015 01:35
door giserke
Inderdaad. Bij trajectcontrole meet men de tijd van punt A naar B.
De gemiddelde snelheid hiervan is zeer correct berekend.

Trouwens, rekenen op een 'correctie' is met nieuwe auto's niet zeer slim, want de snelheidsaanduiding is ook zeer correct geworden.

Re: Trajectcontrole

Geplaatst: 09 feb 2015 10:46
door Bart 01
Ze passen in elk geval zeker een marge toe daar. Maar dat zal eerder te maken hebben met het feit dat ze toestroom van boetes nu al niet de baas kunnen denk ik.

Re: Trajectcontrole

Geplaatst: 09 feb 2015 11:22
door Gebruiker21
Bijkomende vraag: op het viaduct in Gent is er ook trajectcontrole. Het viaduct is echter niet recht, maar maakt een lichte bocht. In principe leg je dus op de éne rijstrook meer afstand af dan op de andere. Zou hier ook rekening mee gehouden zijn bij het afstellen van de camera's?

Re: Trajectcontrole

Geplaatst: 09 feb 2015 11:28
door ddanck
Bij gebrek aan speling op trajectcontrole, lijkt mij dit overbodig.
Ik denk niet dat dat terzake doet. De correctie bij een snelheidscamera is er slechts omdat niet kan worden nagegaan op welk deel van de carrosserie de snelheidsmeting werd verricht.

Re: Trajectcontrole

Geplaatst: 09 feb 2015 11:54
door mava105
Bijkomende vraag: op het viaduct in Gent is er ook trajectcontrole. Het viaduct is echter niet recht, maar maakt een lichte bocht. In principe leg je dus op de éne rijstrook meer afstand af dan op de andere. Zou hier ook rekening mee gehouden zijn bij het afstellen van de camera's?
Zo kan je blijven zoeken. Als je in de zone van de controle een paar maal van rijstrook wisselt, leg je ook een paar meter meer af. Je kan ook over 90 % van de afstand gerust 150 Km/hr rijden en dan de restend afstand bijna stilstaan. Zo kan je blijven zoeken. Reken maar dat ze een marge hebben voorzien om hieraan tegemoet te komen.
Voor mij mogen ze over het volledige autowegennet traject controle installeren. Dan moeten ze wel aan iedere op en afrit camera's plaatsen en een zwaardere computer.

Re: Trajectcontrole

Geplaatst: 09 feb 2015 12:14
door Lanox
Bijkomende vraag: op het viaduct in Gent is er ook trajectcontrole. Het viaduct is echter niet recht, maar maakt een lichte bocht. In principe leg je dus op de éne rijstrook meer afstand af dan op de andere. Zou hier ook rekening mee gehouden zijn bij het afstellen van de camera's?
Als men gewoon de kortst mogelijke weg neemt voor de trajectmeting, dan maakt dat niet uit (zie bijvoorbeeld de blauwe lijn bij een olympische marathon). In dat geval heb je een ondergrens voor de gemeten gemiddelde snelheid en is de staat technisch ingedekt.

Re: Trajectcontrole

Geplaatst: 09 feb 2015 15:41
door Gebruiker21
De langste weg ... als je discussie wil vermijden 8_)
Neen, kortste weg, hé. Als je die aan 90 per uur moet nemen om niet geflitst te worden, mag je de langste weg aan een ietsje hogere snelheid nemen en toch niet geflitst worden door de trajectcontrole...

Re: Trajectcontrole

Geplaatst: 09 feb 2015 15:52
door Lanox
De langste weg ... als je discussie wil vermijden 8_)
Nee, die zwalpende zatlap zullen ze wel andere feiten aanwrijven. :mrgreen:

Strikt genomen zou je die langste weg kunnen blijven langer maken door voortdurend te zigzaggen. Met als gevolg dat je een oneindig lange weg krijgt en die dus aan een oneindige snelheid (jaja, Einstein draait zich om in zijn graf) zou kunnen afleggen zonder "geflitst" te worden. Het is wel degelijk de snelheid gemeten over de korste weg die de ondergrens gaat bepalen.