#2 , 24 apr 2015 10:07
Ten eerste en dit is niet strikt juridisch dus mijn excuses t.o.v. de moderatoren: ik rij zelf elke dag met de fiets (heb geen wagen) in Brussel, en ik erger me dagelijks aan onverantwoord gedrag van automobilisten maar ook (en misschien nog meer) van fietsers die fratsen uithalen als door het rode licht rijden.
Uw argumentering snijdt geen hout, de reglegeving is zéér eenvoudig:
De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :
1° rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden;
Daar staat niets bij over 'behalve als er geen verkeer is', ''s nachts' etc. U bent in fout, klaar en duidelijk. Ik denk dat het een overtreding van de 3e graad is, als ik me niet vergis (maar ik ben niet zeker) worden die in beginsel via een voorstel tot minnelijke schikking afgehandeld en zal er geen rijverbod zijn.
Indien ik in uw geval was zou ik dat snel betalen, u wil hiermee niet voor een politierechtbank verschijnen, zeker niet indien de verdediging neerkomt op de reeds aangehaalde argumentatie.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.