Pagina 1 van 1
handen aan het stuur
Geplaatst: 09 mei 2015 14:24
door kedidie
Voor een onderzoeksartikel ben ik op zoek naar de exacte wet die momenteel zelfrijdende auto's verbiedt.
Ik had "ergens op het internet" gelezen dat je ten alle tijde je handen aan het stuur moet houden. Echter deze tekst vind ik niet terug.
Er is natuurlijk deze
43.1. Het is de fietsers en bromfietsers verboden te rijden :
1° zonder het stuur vast te houden;
...
Maar die gaat niet over auto's
En er is deze
8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.
Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
...
Is er een wet die effectief zegt dat een autobestuurder zijn handen aan het stuur moet hebben. Of is de wet beschreven in 8.3 degene die momenteel zelfrijdende auto's niet toelaat?
alvast bedankt voor uw advies
mvg
kedidie
Re: handen aan het stuur
Geplaatst: 09 mei 2015 17:06
door Wuyts1991
Wat de wegcode betreft gaat dit inderdaad over 8.3.
Een specifieke wet die zegt dat je beide handen aan het stuur houdt is er niet voor auto's.
Misschien ook eens naar technische eisen kijken.
Re: handen aan het stuur
Geplaatst: 11 mei 2015 14:42
door Jasper.S
Niet te vergeten :
2.13. "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.
8.1. Elk voertuig of elke sleep in beweging moet een bestuurder hebben.
In welke mate mag deze "bestuurder" dan computergestuurd zijn?
Ik vermoed dat een computer niet beschouwd wordt als een bestuurder, maar wat dan met cruise control-systemen? Of iets verregaander: automatische parkeer-systemen. Daar wordt toch ook de controle afgegeven aan een computersysteem?
Waar trekt men de grens?
Uiteraard zie ik ook het duidelijke verschil: dit is tijdelijk EN de bestuurder blijft wel op zijn/haar plaats achter het stuur om te kunnen overnemen wanneer dat nodig zou zijn. Maar ik vind het best een interessante vraag

Re: handen aan het stuur
Geplaatst: 11 mei 2015 15:24
door Lanox
Een specifieke wet die zegt dat je beide handen aan het stuur houdt is er niet voor auto's.
neen, maar zonder handen aan het stuur kan je de nodige rijbewegingen niet uitvoeren ...

Hangt er vanaf of je een mens bent of een computer gestuurd mechanisch systeem.
Re: handen aan het stuur
Geplaatst: 11 mei 2015 20:23
door Wuyts1991
Een specifieke wet die zegt dat je beide handen aan het stuur houdt is er niet voor auto's.
neen, maar zonder handen aan het stuur kan je de nodige rijbewegingen niet uitvoeren ...

Vandaar dat mijn volledige post was:
Wat de wegcode betreft gaat dit inderdaad over 8.3.
Een specifieke wet die zegt dat je beide handen aan het stuur houdt is er niet voor auto's.
Re: handen aan het stuur
Geplaatst: 11 mei 2015 20:24
door Turaki
Nergens staat dat men verwacht dat men het stuur vast heeft, enkel dat men alle noodzakelijke handelingen kan maken. Indien men dit doet door een computer in de wagen te steken die (na voldoende strenge testen) ervoor zorgt dat men dit kan zonder het stuur vast te houden, nl door dit voor de bestuurder te doen (de handelingen, niet het stuur vasthouden), voldoet men aan de wet. Wat tot gevolg heeft dat men in theorie een wagen op de baan kan brengen die volledig zelfstandig kan rijden, maar dat er wel altijd een mens als bestuurder mee moet, en dat deze persoon, die achter het stuur niets zit te doen, toch een rijbewijs moet hebben.
Re: handen aan het stuur
Geplaatst: 11 mei 2015 20:26
door Wuyts1991
Er zijn zoveel zaken die nog niet op punt staan voor die stap. Wat met aansprakelijkheid bij een ongeval? Blijft de bestuurder verantwoordelijk of wordt de fabrikant verantwoordelijk voor het falen van zijn systeem.
Re: handen aan het stuur
Geplaatst: 11 mei 2015 22:38
door Turaki
Wat met aansprakelijkheid bij een ongeval? Blijft de bestuurder verantwoordelijk of wordt de fabrikant verantwoordelijk voor het falen van zijn systeem.
In eerste instantie is de bestuurder aansprakelijk, maar indien blijkt dat het systeem niet doet wat het moet doen (volgens de specificaties van de fabrikant), kan de bestuurder zijn schade terugvorderen van de fabrikant (en neem dit maar ruim: schade aan wagen, extra kost verzekering wegens hogere bonus malus, eventuele kosten voor herdoen rijexamen, verlies aan tijd, ...).