Pagina 1 van 1
verbouwd voertuig
Geplaatst: 14 jun 2017 12:25
door bisbro
In 1995 heb ik een voertuig volgens alle regels van de kunst naar cabriolet omgebouwd met een TUV goedgekeurd bouwpakket uit Duitsland. Als basis is een voertuig van vòòr 15 maart 1968 (1966) genomen wat toen ook voorwaarde was om verbouwing te mogen doen. Het voertuig heeft een chassis, wat meer stevigheid biedt dan hedendaagse cabrio's. Nu wil ik het na 10 jaar stilstand opnieuw in het verkeer brengen maar stuit ik op een (administratief) probleem bij de keuring. Is het niet zo dat de ook regels van tuning maar van tel zijn bij voertuigen die na 15 maart 1968 in het verkeer zijn gebracht? De auto is van 1995 tot 2006 elk jaar probleemloos volledig gekeurd geweest, laatste keuringsbewijs uit 2006 was blanco. Zijn de regels ondertussen veranderd?
Re: verbouwd voertuig
Geplaatst: 15 jun 2017 19:43
door Sirkii
Auto s van voor 1968 hadden geen gelijkvormigheidsattest zodat indertijd dergelijke wagens konden omgebouwd worden zonder dé facto keuringsproblemen omdat er geen referentie was. Dit was een (leuk) hiaat in de regels.
Sindsdien is er de tuningkeuring gekomen (k meen minder dan 10 jaar geleden) en recent is ook de oldtimerkeuring voor inverkeersstelling een volledige keuring geworden.
k Zie ook niet direct een oplossing om de pre-1968 als cabrio heringeschreven te krijgen doch k duim dat het lukt.
Re: verbouwd voertuig
Geplaatst: 16 jun 2017 09:13
door bisbro
Ik heb ondertussen het TUV attest uit Duitsland ontvangen dat de bouwer van het bouwpakket heeft bekomen. Het is dus niet zomaar een verbouwing, maar héél goed onderbouwd en getest pakket uit Duitsland.
Er rijden sinds de start in 1989 al zo'n 2000 van die verbouwde wagentjes rond in heel Europa en enkele ook in de USA. In België zouden het er zo'n 5 tal zijn. Het pakket wordt nog steeds te koop aangeboden door het bedrijf dat nu door de zoon van de ontwerper wordt gerund.
Re: verbouwd voertuig
Geplaatst: 16 jun 2017 15:11
door Sirkii
t Probleem is dat Belgie de duitse individuele TUV keuring noch de engelse individuele V5 keuring erkent ;-(. De kwaliteit zal idd in orde zijn; daar ben ik zeker van. Waarschijnlijk zal je moeten aansturen dat ze keuren zonder gelijkvormigheidsattest (wat normaliter ok is voor oldtimers) en dat ze de kit niet beschouwen als tuning doch als een normale wagen.
Wat was exact hun argumentatie?
Re: verbouwd voertuig
Geplaatst: 16 jun 2017 17:14
door bisbro
Wat was exact hun argumentatie?
Die is voor het ogenblik nog zeer onduidelijk. Het moet nu zogezegd voor een commissie komen die maar af en toe eens bijeen komt.
De wagen heeft nooit een gelijkvormigheidsattest gehad en is 10 jaar+ (1995 - 2006) als dagelijks voertuig gekeurd geweest.
Het is ook helemaal geen tuning, alles aan deze wagen is origineel (chassis, ophanging, besturing, remmen, motor, versnellingsbak, wielen, uitlaat), enkel een deel van de kas (die met 26 bouten op het chassis geschroefd staat en totaal geen dragende functie heeft) is verbouwd. Het chassis is een rijvaardig deel van de auto waar dan de koets op werd bevestigd.
Re: verbouwd voertuig
Geplaatst: 19 jun 2017 10:46
door bisbro
Bestaat er een instantie waar je terecht kan als men een flagrante onwaarheid op het keuringsattest heeft geplaatst?
Re: verbouwd voertuig
Geplaatst: 19 jun 2017 11:04
door denlowie
Een recht zaak opstarten.
Re: verbouwd voertuig
Geplaatst: 19 jun 2017 12:08
door bisbro
Een recht zaak opstarten.
Is dat de enige mogelijkheid ???????
Re: verbouwd voertuig
Geplaatst: 19 jun 2017 12:22
door denlowie
Een recht zaak opstarten.
Is dat de enige mogelijkheid ???????
Kijk eens naar deze link, je kan het daar eens proberen
http://www.vlaamseombudsdienst.be/ombs/ ... ten_t.html