Pagina 1 van 2

Ritsen of invoegen?

Geplaatst: 05 jan 2018 13:01
door PepperDust
Met de lancering van 'ritsen doe je zo', ben ik beginnen nadenken over een plek waar ik regelmatig moet invoegen/risten. Ik ging er steeds van uit dat risten daar wel moest... :?
Het gaat om het knooppunt/complex Merelbeke, van de R4 komende van Zwijnaarde richting Merelbeke, naar de E40 richting Brussel:
https://goo.gl/maps/DVrrywP6mFs
https://goo.gl/maps/NAiFJ9JNJ1q

Tijdens druk verkeer staat de linker strook regelmatig bijna stil. Rechts op de invoeg-/rits-strook gaat het meestal vlotter.
Ik bevind me dagelijks op die rechter strook.

Volgens wegen en verkeer:
Moet ik ter hoogte van afritten van de snelwegen of ter hoogte van een verkeerswisselaar (knooppunt) ook zo ver mogelijk doorrijden?
Nee, ter hoogte van afritten en verkeerswisselaars vervalt de rijstrook niet. Automobilisten die de snelweg blijven volgen kunnen rechtdoor blijven rijden. Gezien de rijstrook niet vervalt moet er op die locaties ook niet geritst worden.
Als ik het goed begrijp, is dit dus plaats waar niet geritst moet worden?
Ook al is het druk verkeer (file).
Want dit is geen rijstrook die ophoudt met bestaan (waar ritsen wel verplicht is), het is een op-/afrit-complex of knooppunt?

Re: Ritsen of invoegen?

Geplaatst: 05 jan 2018 13:35
door Gebruiker21
Geen idee hoe het volgens de wegcode zit, maar in mijn ogen moet er bij normaal verkeer inderdaad niet geritst worden, en is het aan de chauffeur die moet invoegen om dit veilig te doen (in dat geval spreken we inderdaad over "invoegen").

Maar als het verkeers stil staat, spreek je op dat moment volgens mij wel over "ritsen". Los of het moet of niet, pas ik persoonlijk wel dit principe toe en laat ik op het einde van de invoegstrook sowieso één wagen tussen.

Beetje vreemd dat wegen en verkeer zegt: "Gezien de rijstrook niet vervalt moet er op die locaties ook niet geritst worden." Ik ken weinig situaties waar je moet ritsen en er GEEN rijstrook vervalt. :shock: Volgens mij is dat net het doel van ritsen: daar waar een rijstrook vervalt, zorgen dat al het verkeer vlot op de overblijvende rijstro(o)k(en) geraakt.

Kortom, mijn mening: alles heeft met de vlotheid van het verkeer te maken. Staat het verkeer daar stil: risten, is het daar vlot verkeer: invoegen.

Re: Ritsen of invoegen?

Geplaatst: 05 jan 2018 14:21
door Oude Belg
Het ritsprincipe is verplicht op plaatsen waar er een rijstrook wordt onderbroken wanneer het verkeer sterk vertraagt (op alle wegen waar er ten minste twee rijstroken betrokken zijn, in dezelfde rijrichting). De bestuurder moet op zijn rijstrook blijven rijden tot aan de versmal-ling om vervolgens in te voegen in de aangrenzende rijstrook waar het verkeer zich verder-zet. De bestuurders die zich reeds op deze rijstrook bevinden moeten beurtelings een be-stuurder laten invoegen. Het ritsprincipe is een algemene regel die nageleefd moet worden, zonder dat er signalisatie nodig is.

Hierbij willen we nog even verduidelijken dat, volgens artikel 12.4 het veranderen van rij-strook tijdens het toepassen van het ritsprincipe NIET als een manoeuvre wordt beschouwd.

Wie begint er?
De bestuurder die op de vrije rijstrook rijdt moet, als eerste, een bestuurder laten invoegen. Vervolgens doet de bestuurder die achter hem rijdt op de vrije strook, op zijn beurt, hetzelfde.

Is dit principe toepasbaar voor iedereen?
Ja, het principe geldt voor alle bestuurders, ongeacht het type voertuig. Dat betekent dus ook voor motors, vrachtwagens, bestelwagens, …

Geldt dit ook als men zich op de autosnelweg begeeft?
Nee, wanneer men de autosnelweg oprijdt, moet er altijd voorrang verleend worden aan de bestuurders die zich reeds op de autosnelweg bevinden. De borden (in dit geval "geef voorrang") primeren altijd boven de algemene regels, zelfs bij sterk vertraagd verkeer.

Besluit
Twee jaar na de invoering van het principe, hebben de meeste bestuurders al wel van ritsen gehoord, maar sommigen onder hen weten nog steeds niet hoe het exact in zijn werk gaat. Volgens de minister van Mobiliteit "doen de bestuurders die niet juist ritsen, dit niet uit slechte wil, maar eerder uit onwetendheid. Vandaar dat het belangrijk is om de regels nog eens op te frissen. Het principe is eigenlijk gebaseerd op een vorm van hoffelijkheid. Dankzij het ritsen kan de maximale capaciteit van de weg gebruikt worden op plaatsen waar de weg versmald wordt. Iedereen wint er dus bij wanneer het principe correct toegepast wordt".

Wat zegt de wegcode precies?
Het ritsprincipe wordt duidelijk gedefinieerd in artikel 12bis van de wegcode: "De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook. De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook, moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder; in geval het rijden op zowel de linker als op de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook."
Bron : wegcode.be

Re: Ritsen of invoegen?

Geplaatst: 05 jan 2018 14:26
door Milo72
Ik denk dat hier wat zaken door mekaar gehaald worden.

Het stukje van wegen en verkeer
Moet ik ter hoogte van afritten van de snelwegen of ter hoogte van een verkeerswisselaar (knooppunt) ook zo ver mogelijk doorrijden?
Nee, ter hoogte van afritten en verkeerswisselaars vervalt de rijstrook niet. Automobilisten die de snelweg blijven volgen kunnen rechtdoor blijven rijden. Gezien de rijstrook niet vervalt moet er op die locaties ook niet geritst worden.
gaat over een afrit op een autostrade. M.a.w. je rijdt op het rechterrijvak van de autostrade, en er komt aan de rechterkant een vak bij, (de afrit, of de verkeerswisselaar-strook). Moet je daar ritsen met het verkeer dat al op die strook zit ? Nee, want de rijstrook waarop jij rijdt, stopt niet.
(ja, ik weet dat in de meeste gevallen een afrit geen ander verkeer kan hebben. Er zijn echter situaties (gecombineerde oprit-afrit, in Ndl noemen ze dat een "weefvak": https://nl.wikipedia.org/wiki/Weefvak ) waar het wel kan voorkomen.
Zelfde geldt bij verkeerswisselaar: linkervak gaat richting Antwerpen, rechtervak gaat richting Brussel. Moet je ritsen ? Nee, jouw rijvak eindigt niet.

Het voorbeeld wat TS toont, is m.i. een oprit (meerbepaald van de B403) en valt onder de andere opmerking:
Moet ik ook ritsen bij het oprijden van een snelweg?
Nee, de oprit van een snelweg moet je eigenlijk beschouwen als een kruispunt. Automobilisten die de oprit oprijden moeten steeds voorrang verlenen aan automobilisten die al op de snelweg rijden
.

Re: Ritsen of invoegen?

Geplaatst: 05 jan 2018 14:27
door Gebruiker21
Nee, wanneer men de autosnelweg oprijdt, moet er altijd voorrang verleend worden aan de bestuurders die zich reeds op de autosnelweg bevinden.
Dit zou betekenen dat je bij een file op een autosnelweg NOOIT kan invoegen tot de file opgelost is (als iedereen zich strikt aan de wegcode houdt en dus niemand tussenlaat)?

Re: Ritsen of invoegen?

Geplaatst: 05 jan 2018 14:32
door Milo72
Aan een oprit (ook in het geval dat TS toont) staat normaal altijd een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek). En volgens art 6.2. van de wegcode: De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels. Inderdaad, als niemand je er tussenlaat kan je niet invoegen, je moet voorrang verlenen...

Re: Ritsen of invoegen?

Geplaatst: 05 jan 2018 14:34
door Gebruiker21
Aan een oprit (ook in het geval dat TS toont) staat normaal altijd een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek). En volgens art 6.2. van de wegcode: De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels. Inderdaad, als niemand je er tussenlaat kan je niet invoegen, je moet voorrang verlenen...
'k Was even vergeten dat we in België woonden :wink: . Het zou nuttig zijn dat men autmobilisten "tot hoffelijkheid verplicht" door ritsen ook verplicht te maken bij opritten en sterk vertraagd verkeer. Maar dan nog. Er zijn nog genoeg plaatsen waar het ritsen al jaren verplicht is en er nog steeds velen niemand tussenlaten...

Re: Ritsen of invoegen?

Geplaatst: 05 jan 2018 14:46
door LeenW
Nu ja, definieer "sterk vertraagd verkeerd" maar eens. Dat gaat meer problemen brengen dan het oplost.

Re: Ritsen of invoegen?

Geplaatst: 05 jan 2018 14:54
door Gebruiker21
Nu ja, definieer "sterk vertraagd verkeerd" maar eens. Dat gaat meer problemen brengen dan het oplost.
Tja, dan kom je in dezelfde discussie als "definieer neerslag". Vrachtwagens mogen in België niet inhalen bij neerslag, maar wat ik als gietende regen beschouw, beschouwen veel vrachtwagens blijkbaar niet als "neerslag".

Maar de term "sterk vertraagd verkeer" wordt nu ook al gebruikt als het over ritsen gaat (Artikel 12bis).

Re: Ritsen of invoegen?

Geplaatst: 05 jan 2018 15:24
door PepperDust
is m.i. een oprit (meer bepaald van de B403)
Ok, ik begon het te vermoeden dat het een oprit zou zijn, niet een rijstrook die wegvalt.
Het zou nuttig zijn dat men automobilisten "tot hoffelijkheid verplicht" door ritsen ook verplicht te maken bij opritten en sterk vertraagd verkeer
Mee eens. Gelukkig passen veel bestuurders op die plek wel hoffelijk het ritsen toe.


Vanaf nu niet meer proberen het ritsen af te dwingen dus :)

Re: Ritsen of invoegen?

Geplaatst: 05 jan 2018 15:49
door Gebruiker21
Vanaf nu niet meer proberen het ritsen af te dwingen dus :)
Inderdaad, bij een oprit heb je dus niets te "willen" als je moet invoegen ;).

Re: Ritsen of invoegen?

Geplaatst: 05 jan 2018 15:51
door PepperDust
Inderdaad, bij een oprit heb je dus niets te "willen" als je moet invoegen ;).
Nog even verduidelijken dat ik dit wel al steeds toepaste voor de gewoonlijke/gekende snelweg oprit :)

Re: Ritsen of invoegen?

Geplaatst: 12 jan 2018 13:06
door PepperDust
Dit is voordien een voorrangsweg !
Voor zover ik kan zien, wordt die niet opgeheven, maar staat er ineens na een bocht en helling, een B1 - dat mag gewoon niet.
Kan je geloven dat dit bord me nog nooit opgevallen is? :shock:
Dat moet inderdaad door die helling zijn, waarna de oprit naar links toe beweegt. Een soort zachte chicane zou je kunnen zeggen.
Ik kijk daar dan ook meteen naar links van me, om te weten waar/wanneer ik kan invoegen.
Ik herinner me wel steeds de 70 km/u borden te zien.

Een volgende keer ga ik er op letten of het bord er wel nog staat...

Re: Ritsen of invoegen?

Geplaatst: 12 jan 2018 15:26
door Jabbe
Waar gebeurt dat dan wél?
Is een verkeerswisselaar niet een beetje zoals bij een kruispunt dat men de voorrangsborden dient aan te geven voorbij dit punt?
Voor mij is het in ieder geval reeds bij aanvang zonneklaar.

De linkerbaan is de hoofdweg (R4 >over de Ringvaart> B403); wie van de R4-linkeroever (voordien ook voorrangsweg) hier van rechts komt invoegen, verliest zijn voorrang. Men dient dus voorrang te verlenen op het verkeer dat zich reeds in de rijstrook bevindt. (wordt trouwens aangegeven met voorrangsbord B1)
Bij (sterk) vertraagd verkeer kan men alleen hopen op de goodwill van de voorrangsgerechtigde bestuurder om u toe te laten in te voegen.

Anders is het bij verplicht ritsen, waar men tot het einde van de inrijstrook moet rijden en men daar beurtelings verplicht is samen te voegen. Wegcode art12b.

Re: Ritsen of invoegen?

Geplaatst: 15 jan 2018 17:41
door Jabbe
Nee, ik bedoel dat op een gewone voorrangsweg (niet autostrade) bord B9 of B15 wordt herhaald na ieder kruispunt.
Ik zou het gelijkaardige verwachten op de autoweg (R4) en op de autostrade (E40) na een verkeerswisselaar.

Op de foto van TS zie je recht B1 staan gevolgd door C43 "70" Km/u.
Tenslotte zegt de wegcode:
b) Het verkeersbord B1 mag niet herhaald worden links van een oprit tot een autosnelweg of van enige rijbaan die met de rijbaan waar zij op uitkomt een hoek vormt die zodanig scherp is dat de bestuurder die voorrang geniet, zou kunnen menen dat dit verkeersbord hem betreft.
Eenmaal op de E40 wordt B9 aangegeven.

Uiteindelijk zegt de wegcode:
8.6. Verkeersbord B11. Einde van voorrangsweg.

Dit verkeersbord wordt geplaatst bij het naderen van het kruispunt waar de voorrangsweg dit karakter verliest, behalve aan de uitritten van autosnelwegen waar het niet mag geplaatst worden.

Aan dit kruispunt moet de voorrangsregel die van toepassing is, altijd worden aangekondigd door verkeersborden B1, B5 of B17 volgens het geval.

B1 B5 B17

8.7. Verkeersbord B13. Verkeersbord dat het verkeersbord B11 aankondigt op de bij benadering aangeduide afstand.

1° Dit verkeersbord moet geplaatst worden :

a) buiten de bebouwde kommen indien het verkeersbord B11 wegens de plaatsgesteldheid niet waarneembaar is op ongeveer 100 m;

b) bij het naderen van het einde van een autosnelweg;

c) bij het naderen van het knooppunt van twee autosnelwegen, voor de bestuurders die voorrang moeten verlenen aan hen die op de andere autosnelweg rijden.
R4 is geen autosnelweg.