Wij wonen in een idyllisch en toeristisch gehucht aan de rand van de Hoge Venen (Oostkantons). Onze woonkern staat goed aangeduid met verkeersborden "Bebouwde Kom", wat de maximumsnelheid beperkt tot 50 km/uur, en waardoor vrachtwagens van meer dan 7,5 ton niet langer dan 8 uur mogen parkeren. Nu heeft onze gebuur, die vrachtwagenchauffeur is, op zijn terrein binnen deze bebouwde kom een parkeerstrook laten aanleggen evenwijdig met de straat, om er zijn vrachtwagen (40 ton) dagelijks te parkeren, ook in weekends en vakanties.
De verharding van onze straat is amper 3,40 meter breed, maar daarnaast is er aan elke kant nog ongeveer anderhalve meter openbaar domein (gemeentegrond). Onze gebuur heeft een parkeerstrook laten aanleggen van circa 4 meter breed palend aan de straat en ongeveer 30 m lang. De strook bevind zich dus deels op gemeentegrond, deels op terrein van de gebuur. Het geheel is verhard met steenslag en op hetzelfde niveau als de straat (zonder drempel of enige andere hindernis). Het ziet er uit als een verharde berm.
De parking ligt vlak naast mijn eigen grond, de vrachtwagen maskeert het landschap . Ik meen trouwens dat zware vrachtwagens niet thuishoren in ons landelijk gehucht, er is parkeermogelijkheid buiten de kern.
Mijn gebuur argumenteert dat zijn vrachtwagen daar mag staan, vermits hij op privé-terrein staat (wat slechts gedeeltelijk waar is) en hij daar mag doen wat hij wil.
Ikzelf argumenteer dat de eigendomstitel er niet toe doet: de parking is voor iedereen toegankelijk en heeft dus het karakter van openbare weg: er zijn geen barrières, geen kettingen, geen toegangsverbod. Op deze openbare weg geldt de wegcode en dus de tijdslimiet voor parkerende vrachtwagens. Ik las hierover op het web een verwijzing naar Corr. Luik, 17/02/2006, CRA, 2006, p 666). Is mijn interpretatie correct, m.a.w. kan ik het parkeerverbod inroepen voor langdurig parkeren van zijn vrachtwagen? Dank voor uw inbreng!