Politie neemt nummerplaat mee

Hailey
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Politie neemt nummerplaat mee

#1 , 10 jan 2019 22:07

Ik zal mijn best doen zo zorgvuldig mogelijk de situatie te schetsen .
Mijn wagen is al een tijdje niet verzekerd , helemaal in het begin was ik hier niet van op de hoogte , ik ben toen blijkbaar geflits ( 56km zone 50 ) . Nu staat mijn wagen al een hele tijd stil op mijn oprit , enkel af en toe word hij in de garage gezet om aan te werken of zoals eergisteren even achter het huis gezet - ik kan dit doen zonder op de openbare weg te komen . Eergisteren heb ik de wagen dus naar vanachter verplaatst omdat ik een grote bestelling van de bakker in de vrizeer moest steken en ik niet aan mijn vriezer aan kan buiten via de garage poort . De auto stond dus in de weg . Ik ga met mijn fiets na de bakker , ik kom terug ik steek alles weg , verplaats de auto terug naar de oprit en ga naar binnen . 5 minuten later politie aan de deur ( zwaantje ) die beweerde dat mijn auto zeker 20 minuten niet op zijn plaats heeft gestaan , als ik wil uitleggen waarom niet en waar hij wel stond onderbreekt hij mij en zegt hij dat hij mijn nummerplaat mee gaat nemen en ik deze terug krijg als mijn auto verzekerd is . Nu zou dit mijn geen probleem zijn , maar aangezien hij mij nu uitnodigd op een categorie 3 verhoor en eigenlijk best heel kort van stof was tegen mij ben ik gaan opzoeken wat ik allemaal mag verwachten . Zegt mijn verzekeringsagent plots dat die agent helemaal mijn nummerplaat niet mocht meenemen ! Aangezien mijn voertuig zich niet op de openbare weg bevond moest hij daar afblijven . Klopt dit ? Ik heb hier trouwens ook geen enkel papier van gekregen . Ik ga zaterdag naar het verhoor , maar als deze agent niet in zijn recht was voor mijn nummer plaat mee te nemen wil ik die ook onmiddellijk terug ! Ik zou graag weten of dit allemaal zo maar kan of niet
Alvast dank voor de antwoorden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 10 jan 2019 22:21

Als uw auto niet op de openbare weg is geweest mag het zwaantje zoveel rondjes zwemmen als het wil, op uw eigen terrein heb je geen verzekering nodig.
Heeft het verhoor niet eerder te maken met het eerdere voorval op de openbare weg?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Hailey
Topic Starter

#3 , 10 jan 2019 22:42

Het verhoor kan daar inderdaad met te maken hebben , maar het zwaantje heeft mij nummerplaat meegenomen nadat hij mijn auto 20 minuten niet heeft zien staan en mij die avond het papier van de uitnodiging gegeven . Klopt het dat hij geen recht had mijn nummerplaat mee te nemen ?

Reclame

Issued

#4 , 11 jan 2019 00:17

Normaal gezien mag hij die niet zomaar in beslag nemen. Ter info even in bewaring nemen bestaat niet, het ofwel in beslag ofwel niet, met de uitzondering dat het parket een immobilisatie kan bevelen. Hoe een voertuig geimobiliseerd wordt is niet vastgelegd. Meestal is dit een wielklem of een immobilisatie bij een takeldienst.

Soms worden ze bij het parket creatief, maar even de nummerplaat eraf vijzen op privéterrein lijkt me wat straf. Zeker aangezien die politie geen vaststellingen heeft dat je op de openbare weg was. Alles hij dan komt aanzetten met zinnen als "een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid" moet je gewoon voet bij stuk houden.
Laatst gewijzigd door Issued op 11 jan 2019 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Etak

#5 , 11 jan 2019 08:33

Je kan beter gewoon de vraag stellen als je op verhoor moet komen, je zal daar zeker de juiste uitleg krijgen hoor! Nog niet wild om je heen slaan, als je voorlopig gist naar het waarom??

mava105

#6 , 11 jan 2019 10:11

Kan jij bewijzen dat je niet op de openbare weg bent geweest met de wagen, en hem enkel achter het huis hebt geplaatst tijdens die 20 minuten? Waarom laat je hem daar dan niet permanent staan.
Je gaat me toch niet wijsmaken dat jij niet wist dat je een auto moet verzekeren na aankoop.

denlowie

#7 , 11 jan 2019 10:14

Mijn wagen is al een tijdje niet verzekerd , helemaal in het begin was ik hier niet van op de hoogte , ik ben toen blijkbaar geflits ( 56km zone 50 )
Hier is er toch geen discussie over daar hij geflitst is en onverzekerd was !

En nu hier den heiligen komen uithangen ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Hailey
Topic Starter

#8 , 11 jan 2019 10:19

Mensen , de auto is stuk , de multi V riem en waterpomp zijn stuk , dus nee deze is niet meer verzekerd omdat hij toch niet rijd , en nee ik kan hem niet achter het huis laten staan gezien dit ook weiland is en daar regelmatig een traktor door moet . Vroeger zette ik mijn auto gewoon even op straat als ik in de garage moest zijn maar dit riskeerde ik niet meer ! Niet omwille van politie maar uit schrik er iemand zou tegen rijden ! Ik ben geflitst toen mijn verzekering blijkbaar 1 week vervallen was .... dus NEE ik heb niet bewust rond gereden met een onverzekerde wagen . Als de agent zonder wettelijke grond mijn nummer plaat mee heeft , zal ik die morgen terug moeten hebben . Politie hier heeft altijd al de neiging gehad hun eigen wetten ten maken , enkel naar hun zin . Nee niet persoonlijk naar mij toe , maar bevoordeeld wel naar mijn vader toe , men vrienden toe ... dus ik wil gewoon niet met mijn voeten laten spelen

Hailey
Topic Starter

#9 , 11 jan 2019 10:21

Excuseer Den heilige uithangen ???
Manieren hebben ze u nooit bijgebracht vermoed ik ?
1 week niet verzekerd , geflitst en exact 2 dagen laten is de auto aan de kant gegaan !!!!! Daar ik niet op de hoogte was dat ik de eind datum gepasseerd was !!!!!!!! Dit is ni Den heilige uithangen dit us simpelweg mij vergist hebben in einddatum , trouwens tot x aantal dagen na een verlopen verzekering ben je nog wel in orde ;)

Hailey
Topic Starter

#10 , 11 jan 2019 10:24

Mava 105
Nee ik heb geen foto's liggen nemen van de auto canachter of van de garage op dat moment , welke gek houd zich daarmee bezig . Andere vraag is dan toch ook , hij kan NIET bewijzen dat ik op de openbare weg was, aangezien mijn auto vanachter in het slijk stond ...
Moete hun niet kunnen bewijzen dat ik ergens anders was ?

denlowie

#11 , 11 jan 2019 10:30

1 week niet verzekerd , geflitst en exact 2 dagen laten is de auto aan de kant gegaan !!!!! Daar ik niet op de hoogte was dat ik de eind datum gepasseerd was !!!!!!!!
Weet u welk gevaar je bent als je niet verzekerd rond rijd, en er gebeurt iets erg.

En niet weten dat je ,over tijd bent ??

Je heeft zeker een uitnodiging gehad tot betalen, en iedereen met manieren betaald dit voor de vervaldag.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur

#12 , 11 jan 2019 10:35

Nu ja, we gaan hier toch niet op het forum ruziën, laat staan vechtend over de grond rollen. :twisted: :twisted:

Feit is dat de verzekering gewoonlijk een vervaldagbericht opstuurt, en een herinnering, en dan nog eens een aangetekende zending waarin ze u verwittigt dat bij niet betaling binnen de zoveel dagen (14?) de dekking wegvalt met terugwerkende kracht.

Onwetend ? Het kan, maar de kans is klein.

Hailey
Topic Starter

#13 , 11 jan 2019 10:39

Ik heb geen uitnodiging voor betaling gekregen aangezin wij de verzekering opgezegt hadden ( aan de einddatum ) omdat de auto zowizo lang zou stilstaan , er was heel wat werk aan dat mijn vriend ( carrossier ) zelf ging doen . Even bij vermelden dat ik nog een andere wagen ter beschikking heb dus dat deze auto ook in heel die periode niet op de weg moest zijn . Ik heb de auto ter beschikking gekregen de moment dat wij er achter kwamen dat de verzekering verlopen was . Mijn verzekering agent heeft toen ook bevestigd dat na verlopen verzekering deze nog x aantal dagen geld was geweest dus maakte ik mij ook niet direct zorgen . Ik heb de auto ondertussen meermaals vanachter geplaatst , telkens zonder problemen .

bosprocureur

#14 , 11 jan 2019 10:42

Opzeg gedaan?
Tijdig?
aangetekend?

Blijkbaar is het toch niet doorgedrongen bij de maatschappij dan.

Hailey
Topic Starter

#15 , 11 jan 2019 10:45

Ik ben mij ook zeer bewust dat had er op die paar dagen iets ernstig gebeurd dat ik serieuze problemen had kunnen hebben . En ik heb niet bewust onverzekerd rond gereden . Wat jullie ook willen beweren . Maar het gaat hier dus over het feit dat de auto al 3 maanden niet van mijn grond is geweest , en dat nu plots mijn nummerplaat is meegenomen . Ik ben al aan het denken geweest , mijn auto komende dagen , nog voor het verhoor , en paar keer vanachter te gaan zetten , puur voor aan te tonen dat deze degelijk wel vanachter gezet word ... maar dit lijkt mij ergens een beetje overdreven ... en opgezet spel , ligt me ook niet zo lekker , maar het zit me ook niet goed dat de nummerplaat mee is terwijl de auto enkel vanachter stond
Ik heb de opzeg via mijn verzekerings agent gedaan , ik weet niet hoe de procedure voor de rest werkt . Ik heb ondertussen ook terug contact opgenomen en volgende week is de wagen terug verzekerd ... beetje belachelijk aangezien deze niet rijd , maar om nog meer problemen te vermijden waarschijnlijk de beste oplossing

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”