Dinsdagavond heb ik tegen beter weten in de autosleutels van een dronken vriendin aangenomen die me vroeg om te rijden in haar plaats. Ikzelf was ook onder invloed, maar omdat ik de laatste twee uur cola's heb gedronken dacht ik dat het beter was dat ik zou rijden.
Onderweg naar huis ben ik tegen een borduur van een bushalte gereden en heb hierdoor de rechterkant van de auto beschadigd (wielen & deur). Iemand heeft dit opgemerkt en de politie gebeld. De politie stond een uur later aan onze deur en heeft met een ademtest afgeleid dat ik tussen de 0,35mg en 0,65mg promille alcohol in mijn systeem had. Ze hebben ook vermeld dat als ik een andere auto of persoon heb geraakt (niet het geval) ze mij zouden aanspreken voor vluchtmisdrijf.
Ik heb een voorlopig rijbewijs (die nu voor 15 dagen is ingetrokken), ik heb dronken gereden én ik had een passagier bij die nog geen 8 jaar haar rijbewijs heeft. Het was niet mijn auto en ik heb ook nog geen verzekering.
Behalve dat ik een grote les heb geleerd en besef dat ik een hele domme keuze heb gemaakt en dit nooit meer ga doen, vraag ik me af wat de wettelijke gevolgen en alle kosten gaan zijn.
Ik ben een studente en ik heb geen vaste job (weekendwerk als bijverdienste). In februari verhuis ik voor 4 maanden naar het buitenland voor mijn afstudeerstage. Heeft dit invloed op de boete (bv. omdat ik geen vast inkomen heb?)
Ook: zijn alle reparatiekosten aan de auto voor mij, of kan ik vragen aan mijn vriendin om ze te delen aangezien zij mij heeft laten rijden?