NMBS

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: NMBS

#31 , 13 feb 2015 10:34

Het is door de NMBS duidelijk en veelvuldig (reclame, omgeroepen) meegedeeld dat vanaf 1 februari een adm kost van 8 eur wordt aangerekend als je geen ticket op voorhand koopt.
Irrelevant. NMBS veranderd éénzijdig de overeenkomst zonder 1 kennisgeving, 2 akkoord van tegenpartij.
De oude algemene voorwaarden:
Art. 6. Tarifaire bepalingen
...
§2. De tariefaanpassingen worden in het Belgisch Staatsblad aangekondigd, behalve indien ze het
gevolg zijn van een wijziging van de B.T.W. Het publiek moet er minstens 10 dagen vóór de
datum van de invoering over ingelicht worden.
§3. De tarieven worden voor iedereen eenvormig toegepast onder dezelfde voorwaarden en in
dezelfde omstandigheden.


Art. 6 §2 geeft de publicatievoorwaarden aan en lijkt me voldoende qua aankondiging van de tariefaanpassingen. Hij kon zich daar niet mee akkoord verklaren en kon dan ok waarschijnlijk zijn abonnement terug krijgen.
Welk kaboutertje is tegen de TS komen zeggen dat zijn portefeuille uit zijn broekzak is gevallen VOORDAT de TS de trein opstapte? Waar zegt de TS dat hij de vaststelling van ontbreken van zijn portefeuille heeft vastgesteld voordat hij op de trein stapte?
in zowel de oude als de nieuwe algemene voorwaarden staat dat iedereen zich moet vergewissen een ticket in bezit te hebben gedurende de ganse rit bij controle.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1528

#32 , 13 feb 2015 10:40

Euh... treinbegeleiders moeten dus volgens u tegenwoordig over telepathische gaven beschikken waarmee ze kunnen 'zien' dat u uw abonnement nog in de auto heeft liggen???

mava105
Berichten: 22867
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#33 , 13 feb 2015 12:06

[Een eenvoudigere oplossing bestaat in het buitenland: daar sluit men stations hermetisch af en geraak je er zonder ticket écht niet op het perron (bvb in Nederland, bij m'n weten). Misschien bij de NMBS een vraag indienen om hiervoor te kiezen. Dan had u helemaal NIET kunnen meerijden, ondanks je abonnement. Je had dan terug naar je auto moeten gaan en mogelijks je trein gemist hebben.
Bestond hier een 4 tal jaren geleden ook al. Zowel bij het betreden van de perrons als bij het verlaten ervan werd uw ticket ofwel geknipt, ofwel afgenomen. NMBS heeft dat afgeschaft omdat ze moesten besparen.
Mensen zoals TS kregen toen geeneens kans om op de trein te raken, en konden te voet verder.. :lol:

Reclame

LeenW

#34 , 13 feb 2015 12:37

In principe is dit nog steeds van toepassing in vele stations, zonder ticket mag je het perron niet op. Ik heb ze daar ooit in Antwerpen Centraal op weten controleren. Maar ja, één keer op al de keren dat ik daar gepasseerd ben..

mava105
Berichten: 22867
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#35 , 13 feb 2015 12:49

Bestond hier een 4 tal jaren geleden ook al.
Moet zijn veertig jaar (40) Toen stonden er zowel bij de ingangen als de uitgangen van de perrons spoorweg ambtenaren ter control. Ze waren meestal tegen hun pensioen aan of minder valide ingevolge een arbeidsongeval.

Franciscus
Berichten: 39720
Juridisch actief: Nee

#36 , 13 feb 2015 22:47

Bestond toen zelf een kaartje om alleen al op perron te mogen.

Terug naar “Andere”