Valse bommelding

WP002
Topic Starter

Valse bommelding

#1 , 13 feb 2015 11:49

Een puur theoretisch vraagje.
Vandaag is de ei*el opgepakt die gisteren een valse bommelding heeft gedaan bij het Justitiepaleis (voor ik domme vragen krijg: nee, ik was het niet!)
Terecht gaat die nu de rekening gepresenteerd krijgen. Heeft er iemand een idee hoe groot dit bedrag zou kunnen zijn? Ik neem aan dat de schade zodanig groot zal zijn dat de persoon in kwestie in één klap onvermogend zal worden (tenzij hij van de familie Frère is of zo...)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 feb 2015 12:17

Kosten hangen af van de ingezette materialen en aantal personen, en andere middelen. Als men ook de trams voor de deur en het autoverkeer door de tunnel heeft moeten stilleggen, kan dat zeer hoog oplopen

Vandebos

#3 , 13 feb 2015 12:32

Politie interventie alleen kan reeds makkelijk een paar duizend euro aan manuren betekenen.

De STIB zal per minuut vertraging dat hun trams hierdoor hebben opgelopen (inclusief de gevolgvertragingen op andere lijnen) een bedrag aanrekenen, dat bedrag verschilt naargelang de vertraging optrad in een piekperiode en de waarde van de getroffen tussenstations (MEIER bedient 50* meer klanten dan een opstapstation in de woongebieden periferie).

Iedere leverancier wiens transport hierdoor werd gehinderd, iedere advocaat en diegene die hij vertegenwoordigt en wiens zaak hierdoor werd uitgesteld (of de extra kosten in aangerekende tijd door de advocaat aan diens cliënt) kan tegen de beller middels art. 1382 BW schadevergoeding vorderen.

Dat kan dus behoorlijk prijzig worden.

Reclame

bartvdv

#4 , 13 feb 2015 12:43

Ik las ergens dat twee studenten voor een bommelding in een school samen een rekening kregen van 14.000 euro. Waarvan ze "een deel zelf moesten betalen". Ik vermoed dat het andere deel door de ouders moet worden betaald ?

LeenW

#5 , 13 feb 2015 12:55

Ik gok eerder op verzekering.

Vandebos

#6 , 13 feb 2015 13:18

Of dat de vordering € 14.000 bedroeg en de rechter met het oog op het dossier en wie uiteindelijk de kosten zou moeten betalen (ouders) een lager bedrag heeft gevonnist.

WP002
Topic Starter

#7 , 13 feb 2015 14:15

En in dit geval? Het justitiepaleis waarvan de werking een halve dag lam ligt zal allicht méér kosten dan wanneer men bijv. een bommelding in een verlaten fabriek doet. Kan iemand in dit geval eens een realistische schatting geven?

Vandebos

#8 , 13 feb 2015 14:26

Het enige recente dat ik me herinner is de factuur van de politie na de ontruiming van justitiepaleis te Brussel een paar weken geleden. De dader werd gevonden en in krantenartikels was er sprake van vordering van om en bij de € 1500 enkel voor de politie.

Dit krantenartikel belicht zijdelings de boetes die doorgaans door vervoersmaatschappijen worden gevorderd.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150206_01514540" onclick="window.open(this.href);return false;

WP002
Topic Starter

#9 , 14 feb 2015 10:10

De reden waarom ik het eigenlijk wou weten is omdat op mijn werk ( de Universiteit Antwerpen ) enkele maanden geleden ook als eens de hele zwik ontruimd moest worden en ik eigenlijk nooit een realistische schatting heb gezien wat dit heeft 'gekost'. We hebben allemaal een dag niet gewerkt (niet dat dat zó erg was, maar ik moest mijn lessen achteraf wel inhalen), maar ik kan me indenken dat bijv. chemische proefopstellingen die moesten worden afgebroken ook wel reële kost hebben gegenereerd.

Terug naar “Andere”